Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

SJ lägger allt mer pengar på restidsgarantin

Publicerat måndag 9 april 2012 kl 06.18
Snöiga vintrar har höjt kostnaderna
(2:51 min)
Med mer än en timmes försening kan passagerarna få tillbaka hela biljettpriset i form av ett värdebevis till nya resor. Foto: Johan Nilsson/Scanpix.

Landets största tågoperatör, SJ, får allt högre kostnader för sin restidsgaranti. Det visar en granskning av boksluten. En orsak uppges vara den kraftiga kylan och snön förra vintern. Men det här är också en garanti som det statliga bolaget håller på att se över.

– Jag vill börja med att säga att vi i nuläget är två timmar och 45 minuter efter ordinarie tidtabell. Jag hoppas själv att vi snart ska få rulla här i från, säger en tågvärdinna i högtalarsystemet.

På SJ:s fullsatta tåg som är stillastående i Katrineholm på grund av ett elfel börjar även tågvärdinnan i högtalarsystemet att låta lite irriterad.

Med mer än en halvtimmes försening kan passagerarna få tillbaka halva biljettpriset i form av ett värdebevis till nya resor med tågoperatören. Men med över en timme som här, kan det bli värdebevis för hela biljettpriset.

Årskostnaden för den här restidsgarantin är något som SJ av konkurrensskäl avböjer att över huvud taget kommentera, men det går att se siffror i boksluten.

Enligt det för 2011 var övriga avsättningar vid årsskiftet, som huvudsakligen avser restidsgaranti, 48 miljoner. Förenklat kan man säga att det är värdet av de värdebevis som kunder fått i och med garantin, och som går att använda i ett års tid.

Året innan var den siffran 35 miljoner och 2009 18 miljoner. En ökad kostnad som till stor del förklaras av det hårda ovädret de två tidigare vintrarna.

– Ordspråket det går som på räls finns inte längre, säger Peggy Nyholm.

Peggy Nyholm från Arvika tar tåget ett par tre gånger i månaden och säger att hon blir försenad nästan varannan resa. Nyligen var det över två timmar på grund av brand i tunnel och då använde hon SJ:s restidsgaranti.

Men innan det gick att anmäla via deras hemsida struntade hon ofta i att göra det.

– Jag skulle göra samma sak i fjol och då var det otroligt komplicerat så jag upplevde det som att det var mycket enklare den här gången. Det var inte krångligt att ansöka om sina rättigheter och då gör ju så klart fler det. Vi har ju bråttom. Alltid, säger Peggy Nyholm.

Hugo från Stockholm blev över en timme försenad med tåget, och fick tillbaka en del.

– Jag tror det var 25 procent. För länge sedan när jag använde det då minns jag det som att man fick tillbaka i stort sett hela biljettpriset om det var över en timme försenat.

Enligt SJ:s nya restidsgaranti från oktober 2010 är det så att om kunden vill få pengar tillbaka i stället för värdebevis halveras ersättningen till en fjärdedel av vad resan kostade.

Men samtidigt anser SJ att de i dagsläget behöver betala för mycket i ersättningar efter förseningar och att kostnaden i bland borde tas om hand av andra.

– Vi vill i grunden behålla vår restidsgaranti, samtidigt så är det ju så att vi frågar oss om vi ska hållas ansvariga för allt som sker när vi inte själva har regressrätt mot exempelvis Trafikverket som är vår leverantör i det här fallet, sa SJ:s vd Jan Forsberg i december förra året, vid en utfrågning i riksdagens trafikutskott.

Enligt SJ har diskussioner förts med Trafikverket, men ett förslag om eventuell ny restidsgaranti är ännu inte aktuell.

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".