Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
HUDDINGE

Lärarbristen drabbar fattiga områden

Publicerat tisdag 10 april 2012 kl 15.00
"Märks redan i Huddinge"
(1:39 min)
1 av 2
Malin Danielsson, kommunalråd och ordförande i Grundskolenämnden i Huddinge. Foto: David Carr.
2 av 2
Mats Norrstad på lärarförbundet pekar på en nationell kris. Foto: David Carr.

Lärarbristen i länet drabbar främst barn till fattiga föräldrar i socialt utsatta områden. Det visar en rapport som lärarförbundet i Huddinge har gjort.

P4 Radio Stockholm berättade tidigare om att det finns många tomma platser på länets lärarutbildningar för grundskolan och gymnasiet. Och nu visar det sig alltså att vissa områden drabbas värre än andra.

– När det gäller andelen behöriga lärare så skiftar det från 40 procent till 100 procent på vissa skolor. Och det är väldigt bundet till hur den sociala situationen ser ut. När ett land inte kan försörja sina barn med välutbildade lärare, då är landet Sverige i kris. Där är vi nu, säger Mats Norrstad är styrelseledamot för lärarförbundet.

Bristen på lärarstudenter är ett problem på många håll i landet. Ett exempel är Södertörns högskola där man hade hoppats på att få 100 studenter till mellanstadielinjen i höstas, men där det till slut bara hamnade 30 studenter. 

Mats Norrstad tror att studentbristen kommer att försämra kvalitén på grundskolans undervisning framöver, och att det främst kommer att drabba socialt utsatta områden. Och han säger också att det redan märks av i Huddinge.

Malin Danielsson är kommunalråd för folkpartiet i Huddinge och ansvarar för grundskolefrågor, och hon känner igen bilden.

– Man ska vara självkritisk och jag tycker att vi kan göra mycket mer. I de områden där jag skulle vilja säga att vi behöver våra allra skickligaste lärare, har vi tyvärr en lägre andel behöriga lärare. Så vi har ett stort jobb att göra här, säger hon.

Lärarförbundet menar att det viktigaste just nu är att höja attraktiviteten för läraryrket, och det gör man lättast genom att höja lönen. Kravet är tydligt, 10.000 mer i månaden för att jämställa yrket med andra akademiska utbildningar som är lika långa.

Men Malin Danielsson, håller inte med kravet. Hon tror istället att lösningen ligger i att låta kommunens rektorer få höja lönen för de lärare som presterar allra bäst.

– Vi måste våga lyfta upp de som är riktigt duktiga och skickliga och visa på att de finns i organisationen, och det tror jag skapar ett bättre rykte också.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".