Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Solna tar krafttag mot skrotcyklar

Publicerat måndag 23 april 2012 kl 13.25
Siv Åhlin: "Varit ute och rensat"
(1:34 min)
1 av 3
Siv Åhlin går runt och märker upp de cyklar som hon tycker ser slitna och övergivna ut. Foto: David Carr/SR.
2 av 3
"Så här lite övergivna cyklar har vi aldrig haft förut tror jag. Och det beror nog på mig", säger parkeringssamordnaren Siv Åhlin. Foto: David Carr/SR.
3 av 3
Kriminalinspektör Peter Enell ansvarar för frågan med övergivna cyklar inne på citypolisen. Foto: David Carr/SR.

Övergivna skrotcyklar är ett problem på många håll i staden. Och det kan vara problematiskt för kommuner att forsla bort cyklar som är fastlåsta på kommunal mark. Men i Solna har min hittat ett framgångsrikt system.

Varje år i april går parkeringssamordnaren Siv Åhlin runt och märker upp de cyklar som hon tycker ser slitna och övergivna ut. 

– Så här lite har vi aldrig haft förut tror jag. Och det beror nog på mig, att jag har varit ute och rensat på stan, säger Siv Åhlin.

Siv Åhlin åker runt i Solna och letar efter cyklar som ser övergivna ut. Dom som ser tillräckligt slitna ut märker hon upp med en orange tejp, och om inte ägaren har flyttat på cykeln inom ett antal veckor, så sågas låset upp och cykeln blir skrotad.

Siv berättar att för fem år sen var de övergivna cyklarna ett stort problem för kommunen. Vissa cyklar kunde stå fastlåsta i kommunens cykelställ i flera år utan att någon hämtade upp dom, Men enda sen hon själv började märka alla cyklar i dåligt skick med en orange tejp, har antalet blivit betydligt färre.

Kommuner hanterar frågan på olika sätt men hon tror att i Solna, så det är hennes jobb som har gett en direkteffekt bland invånarna. 

– Ja, det kan jag stå för.

Men att forsla bort en cykel är inte helt problemfritt. Kriminalinspektör Peter Enell ansvarar för frågan inne på citypolisen. Han säger att i takt med att fler och fler har börjat cykla i stan så har cyklarna hamnat högre bland deras prioriteringar. 

Problemet, berättar han, är att det många gånger är kommunens ansvar att bedöma om en cykel ska betraktas som övergivet skrot  och forslas bort.  Men skulle den övergivna cykeln se ut att vara i bra skick så måste kommunen kontakta polisen eftersom det då handlar om hittegods och inte skrot. Och han har därför förståelse för om kommuner låter bli att lossa på cyklarna utan polisen.

– Jag kan förstå att man blir lite orolig att man ska stå och såga av lås och folk kanske undrar vad som pågår och ringer till polisen och misstänker stöld av cyklar. Därför är det praktiskt om vi samarbetar och syns ute i den här frågan, säger Peter Enell.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".