Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Allt fler klagar på postutdelningen

Publicerat fredag 10 augusti 2012 kl 03.00
Posten: En oerhört liten del av breven försvinner
(2:55 min)
Posten delar ut närmare 90 procent av alla brev i landet. Arkivfoto: Erik G Svensson/Scanpix.

Allt fler anmäler att brev som skickats kommit bort i postens hantering. Hos Post- och telestyrelsen har anmälningarna ökat med en fjärdedel hittills i år jämfört med samma period förra året.

Och även Posten får allt fler klagomål från allmänheten på just brevutdelningen.

En som upplever att felen blivit flera är Yvonne Holmén i Stockholm.

– Det kommer fel. Och är det i min port så kan jag gå upp eller ner till den som ska ha den här posten, men är det längre bort på gatan då lägger jag den i brevlådan igen, säger Yvonne Holmén.

Hon har bott i sin trappuppgång i snart 20 år och upplever att postutdelningen blivit sämre sedan dess, att post kommer senare och att det oftare blir fel.

Hittills i år till och med juli månad har närmare 6800 personer i Sverige kontaktat ansvarig tillsynsmyndighet, Post- och telestyrelsen, om brev som kommit bort. Samma period förra året var det drygt 5400, alltså en ökning med en fjärdedel.

I en konsumentundersökning Post- och telestyrelsen gjorde i januari framgår också att fler än tidigare, nu över hälften av de tillfrågade, fått någon annans post hem de senaste tre månaderna.

Om sådana här fel ökar är inte klarlagt, men brevbäraren Jens-Hugo Nyberg vid Posten märker tydligt av senare års nedskärningar av personal.

– Posten talar alltid om att volymerna post har minskat och det stämmer väl, men nedskärningarna går snabbare hela tiden så vi märker ju att arbetsbördan har ökat, säger Jens-Hugo Nyberg.

Han springer uppför trapporna med posten från cykelkorgen och har allt fler hus att avverka under sina arbetspass. De senaste åren har runt två brevbärare om året fått sluta i hans område, säger han. Posten talar om nedskärningar totalt på 2000 till 3000 anställda per år senare tid.

Och det här har lett till en stress som givetvis kan påverka utdelningen, tror Jens-Hugo Nyberg.

– Om man har mera, om man känner sig stressad och har mycket att göra då är det klart att det lätt kan bli fel, eller om man är ute väldigt länge och delar post så hinner man bli ganska trött till slut och då är det en större risk att det blir fel, säger han.

Posten som delar ut närmare 90 procent av alla brev i landet fick in betydligt fler kundsynpunkter förra året jämfört med året innan. Närmare 35 000 klagomål, en ökning med 45 procent.

Per Ljungberg, presschef på Posten, ser främst en anledning till det.

– Det beror på de problem vi haft i vissa delar av Stockholmsområdet som haft en viss uppmärksamhet kring sig. Och där vi under alldeles för lång tid inte lyckats komma till rätta med problemet, säger han.

I juni i år fick Post- och telestyrelsen gripa in och kräva åtgärder då många Brommabor fått vänta flera veckor på sin post.

Detta är löst nu, säger Per Ljungberg. Efter sommaren börjar en ny chef på det aktuella kontoret och personalen förstärks med mellan fyra och sex personer.

I övrigt framhåller han att minskningen av antal skickade brev kräver omstruktureringar, att det är en oerhört liten del av breven som försvinner.

– Om man samtidigt ser att vi delar ut post till 4,5 miljoner hushåll och 900 000 företag varje dag, så är det nog näst intill omöjligt att få 100 procent nöjda kunder även om man naturligtvis strävar efter det, säger Postens presschef Per Ljungberg.

Brevfakta

De sammantagna brevvolymerna minskar i Sverige. Sedan millennieskiftet har det minskat med 20 procent.

Förra året delades det ut närmare 2,8 miljarder brev i landet. Runt 88 procent av dessa delades ut av Posten, runt 12 procent av Bring Citymail, övriga operatörer har 0,2 procent av utdelningen.

Antal anmälningar om förlorat brev under 2012 fram till och med juli månad var 6752 st. Året innan var det 5411 under samma period, en ökning med 1341.

I januari gjorde PTS en konsumentundersökning som visar att de som uppger att de fått någon annans post de senaste tre månaderna hade ökat från 46 procent till 53 procent i år jämfört med en liknande studie förra året.

Posten registrerade under 2011 cirka 34 500 kundsynpunkter, en ökning med ungefär 45 procent jämfört med året innan. Den vanligaste typen av klagomål rör utdelning.

Källa: Post- och telestyrelsen

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".