Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
VÅRD

Svårt komma fram till Vårdguiden i sommar

Publicerat torsdag 16 augusti 2012 kl 05.00
Fredik Nilzén: Blev frustrerad av att inte få tag på dem
(1:58 min)
Vårdguidens hemsida. Foto: vardguiden.se.

Det har under sommaren tidvis varit mycket svårt att få kontakt med Vårdguiden på telefon. Normalt ska väntetiden vara tre-fyra minuter, men många som ringt har fått vänta en halvtimme eller mer.

En av dem som drabbats är Fredik Nilzén, vars fyraårige son skadade sig och behövde få sitt sår ihopsytt.

– Det var ett stort sår som blödde ymnigt och jag kände direkt att det behövde vi på hjälp med av en läkare, säger han och fortsätter:

– Så jag satte mig i bilen och ringde även Vårdguiden, men började åka mot Sachsska Barnsjukhuset. Tjugo minuter senare när jag kommer fram till Sachsska med min son sitter jag fortfarade i telefonkö hos Vårdguiden, berättar Fredrik Nilzén.

Väl inne på akuten på Sachsska bekymren inte över. Kirurgiska ingrepp på barn ska nämligen bara göras på Astrid Lindgrens Barnsjukhus.

Men personalen förbarmade sig - och det hela slutar med att en läkare på Sachsska - i strid med gällande riktlinjer - tog sig tid att sy ihop 4-åringens sår i bakhuvudet. Slutet gott med andra ord - även om vägen dit, enligt Fredrik Nilzén, var onödigt krånglig.

– Min bedömning är att mycket av min frustration låg i att jag aldrig fick tag i Vårdguiden trots att jag satt i telefonkö i minst tjugo minuter, säger Fredik Nilzén.

 Om de hade skött sitt jobb som de ska, vad hade det inneburit för dej då?

– Resultatet hade blivit detsamma, vi hade ju fått hjälp då också. Men det hade förmodligen betytt betydligt mindre frustration mos mig själv i ett ögonblick där i alla fall jag kände mig stressad, min son blödde ymnigt från huvudet och vi behöver hjälp, säger Fredrik Nilzén till Radio Stockholm.

På Vårdguiden förklarar man sommarens stora problem med att det i år varit extra svårt att rekrytera kompetent personal - till exempel legitimerade sjuksköterskor.

Kim Nordlander, enhetschef på Vårdguiden medger att - som i det här fallet inte kunna få kontakt med sjukvårdsrådgivningen på närmare en halvtimme och därför hamna på fel sjukhus, det är inte bra alls.

– Nej, jag ser det här som helt oacceptabelt, därför att våra svarstider på Vårdguiden på telefon är satta till maximalt tre minuter dagtid och fyra minuter kvällar och nätter. Men vi tar mycket allvarligt på det här, och vi ska nu se över hur vi hur vi komma åt de här problemen, säger Vårdguidens enhetschef Kim Nordlander till Radio Stockholm.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".