Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
STOCKHOLM

Var tionde chaufför kör som en kratta

Uppdaterat måndag 27 augusti 2012 kl 16.53
Publicerat måndag 27 augusti 2012 kl 10.17
Forskare ska ta fram verktyg för bättre körning
(1:47 min)
Var tionde chaufför kör dåligt i Stockholmstrafiken. Foto: Janerik Henriksson/Scanpix.

Var tionde buss- och tågförare kör mycket illa. ja det har forskare vid Kungliga tekniska högskolan i Stockholm kommit fram till. Och Stockholmarna ger både ris och ros till chaufförerna.

– Det har varit nån gång när man tvärbromsat, det har jag varit med om, men det hände ju ingenting så där.

– Ibland känns det som att det är bra, ibland är det inte så bra.

--  Jag är helt nöjd. Jag har inte upplevt några svårigheter.

– Generellt sett är dom väldigt trevliga och bra och kör bra också. En och annan finns det förstås men alright. Det behöver man inte bry sig om.

Forskarna vid Kungliga tekniska högskolan har skickat ut studenter i kollektivtrafiken och dom har tittat på flera olika saker i förarnas körsätt; acceleration och inbromsning, ojämn hastighet, så kallad "pumpkörning" och hur de kör i kurvor eller rondeller.

De flesta av buss- och tunnelbaneförarna kör acceptabelt, men var tionde kör riktigt illa och var tionde chaufför kör riktigt bra.

Ett 50-tal personer har också testats och utsatts för olika körstilar, och hastiga stoppryck är det som uppfattas som allra värst men även så kallad pumpkörning upplevs obekvämt, berättar Karl Kottenhoff, den forskare som lett arbetet.

– Det är klart att man måste ibland få gasa och ibland bromsa men att göra det ungefär var femte sekund är enligt engelsk forskning det värsta man kan göra. Då blir känsliga personerna åksjuka.

Nu ska forskarna ta fram ett verktyg som kan hjälpa förarna att köra bättre och det finns lite olika sätt att.

– Passagerarna bör ju inte se när förarna får något klagomål på sig så varför inte ha en lite vibrator, som en amerikansk forskare föreslog, i sätet så att bara föraren får reda på, en lite diskret signal, att nu körde jag lite för hårt, säger Karl Kottenhoff, forskare vid KTH.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".