Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nu ska Spårväg city handikappanpassas - efter tre år

Publicerat onsdag 10 juli 2013 kl 11.05
Spårväg citys första etapp på Djurgården förväntas bli 200 000 kronor dyrare för att sträckan i handikappanpassades redan från början. Detta måste nu göras redan tre år efter invigningen av sträckan. Foto: Scanpix

Bara tre år efter invigningen måste nu Spårväg Citys första etapp renoveras till en kostnad av nära 200 miljoner kronor.Men SL tillbakavisar att det blir någon stor extra kostand för att anpassningen inte gjordes från början.
- Det är möjligt att det hade blivit lite billigare men det är inte mycket mer, säger SL:s presskontakt.

 När man byggde den första etappen på Djurgården handikappanpassades inte sträckan från början, därför måste plattformarna byggas om nu tre år senare, vilket medför extra kostnader.
- Det kostar 190 miljoner att anpassa det, men det hade blivit en summa även för tre år sedan, så att göra det nu kostar inte så mycket mer än vad det skulle ha kostat då. Den exakta summan hur mycket mer det kostar nu har jag inte men det är inte mycket mer, säger Christian Hoffman, presskonkakt på SL till P 4 Radio Stockholm

Anpassningen handlar bland annat om att förlänga och höja upp plattformarna, samt att sätta upp räcken och ledstråk. Dessutom ska de plattformar som nu ligger i kurvor göras raka, berättar Christian Hoffman.  Han säger att hållplatserna fanns redan innan förlängningen av första etappen men att de då endast moderniserades och att det då inte fanns någon plan på handikappanpassning.

Renoveringen är tänkt att påbörjas i september och beräknas vara klar i december 2013.
- Anledningen till att vi väntar är att man har tagit hänsyn till sommarverksamheterna på Djurgården, efter att Gröna exempelvis Gröna Lund stänger, säger han och fortsätter.
- Det är möjligt att det hade blivit lite billigare om det gjorts från början men det är inte mycket mer det kommer kosta nu än vad det hade varit då. Det var en snäv tidsperiod när man byggde första etappen och det var egentligen inte påtänkt att det skulle handikappanpassas alls. Men det är felaktigt att det blir 190 miljoner kronor dyrare.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".