Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Kvinnliga spelare trakasseras på nätet

Publicerat onsdag 5 november 2014 kl 05.45
"De frågar om jag har visat brösten för att få jobbet"
(6:55 min)
1 av 2
Madeleine ”Maddelisk” Leander har många gånger fått höra kränkande kommentarer. Foto: Privat
2 av 2
Män gör spel för män, säger spelutvecklare Marie Mejerwall. Foto: Privat

Det är tufft att vara kvinna i spelvärlden. Madeleine Leander, som kallas för "maddelisk" när hon spelar, märker tydligt av kvinnohatet.

Hur märker du av sexism i dataspelsvärlden?

I själva spelvärlden är det inte ovanligt att killar och män kommer med sexistiska kommentarer och trakasserar tjejer och kvinnor som vill spela eller som har åsikter om spelens innehåll.

Hashtagen #gamergate har fått stor spridning den senaste tiden och handlar bland annat om det där.

Madeleine Leander, som kallas för "maddelisk" när hon spelar, arbetar bland annat som expertkommentator på SVT när det visas tävlingar i datorspel. Hon har många gånger fått höra kränkande kommentarer.

– Ibland när jag spelar online händer det att man får kommentarer. "Var du tvungen att visa brösten för att få det där jobbet". Många är missunsamma för att det har gått så bra för mig.

Madeleine Leander berättar att näthat och kvinnoförakt märks tydligt när hon är ute och spelar online med andra.

Marie Mejerwall är från Stockholm men arbetar som spelutvecklare i Kanada. Hon tror att en förklaring till det här, att killar och män blir så provocerade av att kvinnor tar sig fram i spelvärlden, är att det är så mansdominerat i själva dataspelsbranschen. Män gör helt enkelt spel för män.

– De märker inte det själva. Jag får ofta påpeka att många kvinnliga karaktärer bara är följeslagare och som inte har några färdigheter själva. De har ganska tomma personligheter och är ofta offer.

Men hur ser det ut i den svenska dataspelsbranschen? Om man tittar på siffror från början av 2014 var det bara 15 procent av de anställda som var kvinnor.

Per Strömbäck, talesperson för den svenska dataspelsindustrin, håller med om att den siffran är alldeles för liten.

– Vi har en dålig könsbalans. Till stor del är det ett arv från it-världen när spel uppfattades som programmering. Nu uppfattas spel mer som underhållning i den kreativa sektorn, säger Per Strömbäck och fortsätter:

– Det är mycket fler kvinnor som söker sig till ett arbetsliv inom spel. Vi kan inte ändra historien, men det håller snabbt på att bli bättre.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".