Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Här föddes datorspelet

Publicerat onsdag 5 november 2014 kl 15.09
Branschen lärde sig av fiaskot med E.T
(5:19 min)
Spelet E.T. utsågs till världshistoriens sämsta spel och grävdes ner i öknen 1983. Foto: TT.

Pong, Doney Kong, Space War eller E.T. P4 Stockholms Björn Lindberg börjar där allt en gång startade.

På frågan vem som uppfann datorspelet får man nog olika svar beroende på vem man frågar. Pålästa spelare säger kanske Nolan Bushnell, amerikanen som bildade Atari 1972 och som tog fram spelautomaten Pong.

Spelet gick ut på att en boll ska bollas över nätet på bildskärmen mellan två spelare som är utrustade med varsin stapel. Stapeln ligger vertikalt och kan styras upp eller ner. Missar man bollen blir det poäng till den andre. Pong var det första riktigt framgångsrika arkadspelet och har sin självklara plats i historien.

Men en annan kanske drar till med att det är japanen Shigeru Miyamto vi ska tacka för att datorspelet blivit så stort, älskat och spelat. Han var den på Nintendo som skapade spel som Donkey Kong, Legends of Zelda och så klart, världens kanske mest kända spelfigur, Super Mario.

De här personerna, och de här företagen, är såklart centrala i spelhistorien. Men om vi ska tro dokumentärfilmen Videogames: The movie måste vi ta oss tillbaka till början av 60-talet för att förstå hur allt började.

1962 stod den nämligen där i ett hemligt rum på Massachusetts Institue of Technology: den första datorn som var utrustad med en visuell skärm. Fram till dess hade datorerna spottat ut papper med information, men här kunde man se saker direkt på en skärm. Den här nyheten behövde ju demonsteras på nåt sätt, så amerikansen Steve Russel tillverkade det lilla datorspelet Space War.

Det gick spikrakt uppåt för datorspelet och branschen från det och att Atari kom igång och började masstillverka arkadspel. Speciellt när Atari såg till att ta fram spelkonsollen så att vi kunde börja spela hemma.

Men det gick nästan för bra, och alldeles för fort. Fartblindheten och girigheten gjorde att Atari blev styva i korken och började slarva med kvalitén och skicka ut spel på marknaden som inte alls höll måttet. Och det hör kröntes julen 1983. Då kom spelet om E.T. Spelet gjordes på bara några veckor för att det skulle hinna nå julhandeln 1983 och rida på succén från filmen.

Men Ataris E.T var ett monumentalt fiasko och gjorde att företaget tog en smäll som sänkte hela brasnchen där i början på 80-talet.

Var det nåt som branschen lärde sig av i fallet E.T var det just att det inte går att fuska. Spelidén är bärande och du får inte slarva med kvalitén. Bara två år senare kom japanska Nintendo ut med sin gråa lilla låda som kallades för Nintendo Entertainment System. Här hade japanerna gjort läxan. Grafiken var bättre, det var mer action i spelen och man fick vara en karaktär när man spelade. Inte bara en bil eller ett rymdskepp. Nintendo tog över världen för några år och alla spelade Donkey Kong, Super Mario och Zelda.

Det var 1985 det. Tio år senare kom tekniken som gjorde att datorspelen fick en 3D-värld. Du var inte längre tvungen att vandra åt höger eller åt vänster, upp eller ner, du kunde flytta din Mario-figur i vilken riktning du ville.

Det där har format dagens speluppöevelse totalt. Nu ska du kunna ta dig överallt i spelet, kunna prova allt som syns i bild, vara med i andra världskriget, springandes på marken för att sen hoppa in i en helikopter och flyga iväg.

Med nätet, fast eller trådlöst, kan du dessutom dela upplevelsen. Nu är det väldigt få spel som inte ger dig möjligheten att kunna träffa människor från hela världen i spelet du spelar.

Det sägs ju att det finns barn som kan tacka spel som till exempel World of Warcraft för att de finns eftersom deras föräldrar träffades där och sen blev kära när de strålade samman utanför spelet. Du spelar på din hemmakonsol, i mobiltelefonen, var som helst.

Sedan 20 år tillbaka har e-sporten funnits. Professionella datorspelare som möter varandra i stora tävlingar och den har bara växt och växt. E-sport blev först störst i Sydkorea.

Men vad händer sen? Hur kommer framtiden spelande att se ut? Kommer vi att kliva in i spelen och leva den där virtuel reality-drömmen som det har pratats så mycket om? Var kommer fantasin börja och sluta?

Helt klart är att spelbranschen tror att att spelandet bara kommer att växa och ta större och större plats i våra liv.

Game over.

Fråga
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".