Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Så blir framtiden inom spelvärlden

Publicerat onsdag 12 november 2014 kl 06.00
Sparar miljoner på marknadsföring
(5:52 min)
Man spelar Battlefield 4 under the Electronic Entertainment Expo i Los Angeles. Foto: AP Photo/Jae C. Hong/TT.
Battlefield 4. Foto: AP Photo/Jae C. Hong/TT.

Det kommer bli vanligare att spelföretag vill hjälpa dig som spelare att filma din spelstund och lägga ut klippet på nätet. Det skapar stor exponering och har blivit som gratis reklam.

– Det är bara att kolla på den nya generationens spelkonsoller med inbyggda funktioner för att kunna spela in klipp. De försöker rigga spelen för att få den formen av viral spridning på det, säger journalist Linus Larsson.

Ju fler spelare som filmar det de gör, och lägger upp det på till exempel Youtube, desto större blir exponeringen. På så sätt kan spelföretagen spara massa pengar på marknadsföring.

Ett spel som inte funkar så bra att filma är Candy Crush - mobilspelet som utvecklats av King. Det för marknadsföras på annat sätt.

Tommy Palm som är spelguru på King tror, inte helt oväntat, att det är mobilspelen som är framtiden.

– I och med mobiltelefonerna har vi fått väldigt många nya spelare in i ekosystemet så att säga. Det är väldigt bra ur ett spelutvecklarperspektiv. Publiken blir större och då finns det plats för fler nischer.

Men Marie Meijerval, som är spelutvecklare i Kanada, tror att mobilspelen inte kommer kunkurrera ut konsoll- eller PC-spel.

– Spelar man spel på mobil söker man inte efter en utmaning eller spelupplevelse, utan ett tidsfördriv. Den stora majoriteten av mobilspelarna är personer som har 15 minuter över när de står och väntar på bussen.

Hon får medhåll av Per Strömbäck från Svenska Dataspelsbranschen. Han säger att det aldrig har sålt så mycket som till X-box och Play Station om nu. Det visar att vi ibland vill bli uppslukade av en hel spelvärld och sitta i flera timmar, och gärna i sällskap.

– Ska man komma med en spaning så tycker jag att det mest intressanta är interaktiv konst. Saker som de kommersiella spelen vill undvika kan konstvärlden fånga upp och använda som ett konstnärligt experiment.

Per Strömbäck nämner konstnärer som tagit spel och gjort banor, exempelvis Museum Meltdown där det plötsligt dök upp olika monster på Moderna Museet.

– Nästa steg blir nog att använda spelteknik som ingrediens i konstverk. Kristoffer Zetterstrand gör oljemåleri med spelinfluenser - både karaktärer, scener och fenomen.

Sedan blir det ju mer och mer vanligt med e-sport där professioenlla dataspelare drar folk till fullsatta arenor. E-sporten blev först stort i Sydkorea, för ungefär 20 år sedan, men blir allt större även i Sverige.

– Det är inte accepterat som ett yrke fullt ut, men det är på väg. Bara det att Dreamhack Stockholm hålls i Globen tycker jag är ganska stort, säger expertkommentator Madeleine Leander.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".