Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Säkrare signalsystem dröjer på Saltsjöbanan

Uppdaterat måndag 17 november 2014 kl 10.21
Publicerat måndag 17 november 2014 kl 05.00
Trafiklandstingsrådet: Kan skifta lite i tidshorisont
(1:33 min)
Uppröjningsarbete efter tågkraschen i Saltsjöbaden. Foto: Anders Wiklund/Scanpix.

SL lovade ett mer säkert signalsystem efter olyckan 2013 då ett tåg på Saltsjöbanan körde rakt in i ett bostadshus. Men ännu har ingenting hänt, och allt skjuts på framtiden.

Efter olyckan lovade Storstockholms lokaltrafik att signalsystemet på Saltsjöbanan skulle få så kallat ATC, Automatic Train control, ett signalsystem som förhindrar att tåg kan åka mot rött ljus. 

– Nu kommer jag att börja om från början och titta både på Saltsjöbanan och Nockebybanan, eftersom vi ska utveckla systemen, hur vi ska införa systemen och hur vi kan göra det på bästa sätt, sa SL: vd Anders Lindström 2013.

Sedan dess har landstinget ändrat sig om hur banan ska rustas upp, och den upphandling som redan skulle vara påbörjad har skjutits fram till nästa år och det är osäkert när den kan bli färdig.

ATC finns installerat på SL:s alla tunnelbanetåg sedan 2006. Hade Saltsjöbanan haft ATC hade olyckan för två vintrar sedan kunna förhindras. Redan långt före olyckan hade SL planerat för det nya signalsystemet men planerna har hela tiden skjutits på framtiden.

Efter olyckan förklarade Anders Lindström att banans framtid länge diskuterats, att det inte funnits pengar och att SL och landstingspolitikerna gjorde andra prioriteringar.

– Man gjorde en bedömning då att det inte behövdes. Sedan har ju det alltid varit föremål till och från för Saltsjöbanans utveckling.

Den nytillträdde landstingsrådet Kristoffer Tamsons (M), lovar att de beslut som fattats också ska genomföras, men att det ibland kan dröja av olika skäl.

– De investeringar som är utlovade de ska komma på plats så långt som möjligt. Sedan kan det skifta lite i tidshorisont om det sker exakt enligt den tidsram som är satts sedan tidigare eller om de blir något senare till följd av om omvärldsfaktorer eller annat påverkar möjligheterna att genomföra projekten.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".