Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Deras kostymer syns i Hunger Games

Publicerat tisdag 18 november 2014 kl 13.44
"Presidenten bär vår kostym"
(4:36 min)
Peter Holmgren på Suitopia visar upp kavajen som Donald Sutherland har på sig i nya filmen. Foto: Björn Lindberg/Sveriges Radio
1 av 3
Peter Holmgren på Suitopia visar upp kavajen som Donald Sutherland har på sig i nya filmen. Foto: Björn Lindberg/Sveriges Radio
Färgglad kavaj som används av invånare i huvudstaden i Hunger games. Foto: Björn Lindberg/Sveriges Radio
2 av 3
Färgglad kavaj som används av invånare i huvudstaden i Hunger games. Foto: Björn Lindberg/Sveriges Radio
Jennifer Lawrence vid premiären av Hunger Games 3: Mockingjay del 1. Foto: Jordan Strauss/TT
3 av 3
Jennifer Lawrence vid premiären av Hunger Games 3: Mockingjay del 1. Foto: Jordan Strauss/TT

I den tredje Hunger Games-filmen bär många av skådespelarna kortymer sydda av svenska modeföretaget Suitopia. Företaget från Stockholm har femdubblat sin omsättning sedan 2011.

I morgon har filmen Hunger Games Mockingjay premiär. Det är filmatiseringen av den första delen av sista romanen i triologin med samma namn. Många av skådespelarna i filmen bär kostymer som är sydda av det svenska modeföretaget.

– Det är en enkel kavaj med lite smalare slag för att få den lite mer futuristisk, men annars är det en vanlig kavaj i lite roligare tyg. Vi tror att det är till presidenten och till "Peta", säger Peter Holmgren på Siutopia.

2011, inför filmatiseringen av den första filmen, fick företget en order på sina färgglada kostymer. Annars får de mest beställningar på kortymer till bröllop och liknande.

– I de första filmerna var det lite mindre roller som hade våra plagg, men nu har vi blivit uppgraderade så det känns ju jättekul, säger Peter Holmgren.

När de fick sin första beställning till filmen visste inte Peter Holmgren och hans kollegor var kostymerna skulle användas.

– De beställde några stycken som tester, så beställde de några till och tillslut var vi uppe i 130. Även när vi fick veta titelt så sa det oss väldigt lite. Vi hade inte läst böckerna så vi köpte böckerna och då förstod vi att det här skulle bli en ganska stor film. Och det blev det, säger han.

Vad har det här betytt för er?

– Dels ger det oss en självförtroendeboost, vi vet att det vi gör uppskattas. Det har gett liknande uppdrag från andra som gör mindre beställningar men också från operor och körer, säger Peter Holmgren.

Sedan 2011 har företaget femdubblat sin omsättning.  

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.