Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Elever i Huddinge saknar förtroende för vuxna

Publicerat måndag 24 november 2014 kl 05.35
Alice, årskurs sex: Man vill inte känna att man skvallrar
(1:46 min)
Arkivbild: Berit Roald / NTB  / TT
1 av 2
Arkivbild: Berit Roald / NTB / TT
Alice och Marko går i årskurs sex på Visättraskolan i Huddinge. Foto: Julia Brynolfsson/SR
2 av 2
Alice och Marko går i årskurs sex på Visättraskolan i Huddinge. Foto: Julia Brynolfsson/SR

Över en tredjedel av eleverna i Huddinge som går i årskurs sex till nio har ingen vuxen i skolan som de har förtroende för och kan prata med, visar kommunens egen enkät.

– Nu när man blir stor så kanske man vill visa att man inte behöver någon, att man kan klara sig själv och det kanske är därför man inte riktigt vill prata med någon vuxen, säger Marko som går i årskurs sex på Visättraskolan i Huddinge.

– Man vill inte hänga ut någon annan och känner att man skvallrar eller så. Men det är ju viktigt att om det händer något allvarligt som man själv faktiskt inte kan lösa, så är det ju väldigt viktigt att man går till en vuxen, fortsätter Alice som går i samma klass som Marko.

Alice och Marko är två av drygt 2 000 elever i årskurs sex till nio som svarat på Huddinge kommuns webbenkät. Den används som underlag till skolornas arbete mot diskriminering och mobbning.

Det är elever från 18 av kommunens grundskolor som har svarat, bland annat på frågan:

Finns det någon vuxen i skolan eller på det öppna fritidshemmet som du har förtroende för och kan prata med om svåra saker? Det kan vara att du behöver hjälp för att du behandlas illa av andra eller för att du är orolig för en kamrat.

Alice och Marko har det. Men över en tredjedel 37 procent svarade nej på frågan, att de inte har någon vuxen de kan prata med.

Resultatet har fått kommunen att reagera. Erik Hall Svensson som är en av kommunens skolkuratorer säger att man nu måste ta tag i problemet och fokusera ännu mer på hur eleverna mår.

– Det första som behöver göras det är att faktiskt uppmärksamma att såhär ser det ut på många av skolorna i Huddinge. Sen måste vi bygga upp en organisation kring elever, där vi satsar mycket på resurser på elevhälsan, där skolor har tillgång till skolkurator, skolsköterska och där vi också jobbar riktat mot de här frågorna för att synliggöra våra elever och ha möjlighet att visa att vi ser dem på skolan, säger Erik Hall Svensson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".