Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

15 minuters tidsvinst med Norra länken

Publicerat söndag 30 november 2014 kl 00.00
"Kan leda till en tidsvinst på upp till 15 minuter"
(0:36 min)
Bygget av Norra länken. Foto: Tomas Oneborg /TT.
Trängselskatt för trafikanter vid Norrtull. Foto: Tomas Oneborg /TT.

En kvart. Den tiden kan trafikanterna mellan Norrtull och Värtan vinna när den fyra kilometer långa vägtunneln Norra länken öppnas.

På söndag klockan 14:00 öppnas trafiken på sträckorna Nortull, Frescati och Värtan. In i det sista putsar och fejar man för att få allt klart.

– Det är full aktivitet. Allt stort är klart men det skall städas och det finns en mängd smågrejer som skall fixas och finjusteras innan trafiken släpps på, säger projektchefen Lars Lilja. 

Bygget av Norra länken drog igång år 2007 och beräknas vara helt klart 2017. Då kommer tunnlarna tillhöra ett sammanflätat trafiksystem i Stockholm; Norra länken, Södra länken och Essingeleden.

Norra länkens sträckning kommer att gå mellan Tomteboda och Värtan.

Kötrötta trafikanter som brukar snigla sig fram på Valhallavägen kan i och med öppnandet på söndag räkna med 15 minuters tidsvinst.

– Trafikanter mellan Norrtull och Värtan kommer få en snabbare och säkrare väg. I rusningstid kan besparingen bli cirka 10 till 15 minuter, säger Lars Lilja.

Andra aspekter av Norra länken som Lars Lilja framhåller är trafiksäkerhet och miljövinster.

– Trafiken förväntas minska kraftigt. När även Hagastadens tunnlar är färdigställda förväntas trafiken halveras på Lidingövägen och Valhallavägen. Cirka 90 procent av den tunga lastbilstrafiken förväntas köra genom tunnlarna. Boende och näringsidkare får en bättre miljö med mindre buller, avgaser och vibrationer.

På söndag den 30 november öppnas Norra länken för trafik. Vid Tingshusslätten i Hagaparken kommer kungen och kronprinsessan Victoria att klippa banden. Klockan 14:00 släpps trafiken på vid trafikplats Värtan, Roslagstull, Frescati och Haga södra.

Trafikanter som kör in i vid Nortull kommer att få betala så kallad trängselskatt, övriga delar i tunneln är inte avgiftsbelagda eftersom de ligger inom trängselskattområdet. Men när hela Norra länken-systemet är färdigbyggt är det tänkt att betalstationen ska tas bort. Då blir Norra länken avgiftsfri.

Det dröjer dock några år innan hela Norra länken-projektet är i hamn. Våren 2015 öppnar Trafikverket sträckan söderut mellan Norrtull och Tomteboda. Våren 2017 öppnar sträckan norrut mellan Tomteboda och Norrtull. 2019 öppnar Värtabanans tunnel.

Fakta: Norra länken

  • Vägsträckans längd: fem km, varav fyra km i tunnlar.
  • Tunnlarna i systemet är enkelriktade.
  • Under bygget har 1 200 000 kubikmeter berg och 400 000 kubikmeter schaktas bort.
  • Som mest har Norra länken-projektet sysselsatt 1200 personer.
  • Sträckan Norrtull - Värtan beräknas kosta cirka 10,6 miljarder.
  • Tomteboda - Norrtull inklusive intunnlingen av Värtabanan beräknas kosta cirka 4,2 miljarder.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".