Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Nedskärningarna i busstrafiken står fast

Publicerat måndag 1 december 2014 kl 06.03
"Inte mer än rätt att ska ska köra de här turerna"
(1:26 min)
Arriva ska minska busstrafiken i norrort. Foto: Johan Nilsson / TT
1 av 2
Arriva ska minska busstrafiken i norrort. Foto: Johan Nilsson / TT
Tomas Hedenius menar att Arriva kör fler bussar nu än vad som kördes när de tog över. Foto: Arriva
2 av 2
Tomas Hedenius menar att Arriva kör fler bussar nu än vad som kördes när de tog över. Foto: Arriva

Trots omfattande protester står bussbolaget Arrivas planer på att skära ned på busstrafiken i norrort fast. Men Österåkers kommun tänker arbeta för att tabellerna ska återställas till våren.

Michaela Fletcher (M) är kommunstyrelsens ordförande i Österåker och hon menar att man skär i en redan undermålig kollektivtrafik.

– Jag upplever att det finns ett missnöje med kollektivtrafiken i Österåkers kommun. Risken i förlängningen är att man faktiskt väljer bort kollektivtrafiken och tar bilen istället i en redan idag ansträngd trafikapparat, säger hon.

Michaela Fletcher är inte nöjd med arrivas beslut att minska antalet avgångar i norrort. Hon säger att Österåker är en kommun där uppemot 60% av innevånarna lämnar kommunen för att arbeta eller studera varje dag och många av dem reser kollektivt. Men utan tillräckligt med bussar så kommer fler av dem ta bilen.

Men från Arrivas håll så menar man att man kör fler bussar nu än vad som gjordes när man tog över och att minskningen beror på att inte tillräckligt många åker buss:

– Jag förstår att det är en svår pedagogik, därför att människor jämför ofta med det man har precis nu. Men faktum kvarstår att vi har en bättre produktion än vad som fanns när vi tog över, även om man tar hänsyn till att det har blivit ett något ökat resande.

Men det är ett argument som Michaela Fletcher inte ger mycket för:

 – Vi är idag redan underförsörjda och anledningen till att de förmodligen fick och vann upphandlingen var att de kom med erbjudandet om ökad turtäthet. Och då tycker jag inte det är mer än rätt att de ska köra de här turerna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".