Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Just nu
Totalstopp för Arlanda Express efter banfel

Onödigt dyr vägbro vann Norra länken-upphandling

Publicerat fredag 9 januari 2015 kl 05.00
"Skulle ha sparat 20 miljoner kronor för skattebetalarna"
(1:59 min)
norra länken brobygge
Den dyrare dubbelbron. En enda bred bro hade blivit nära 20 miljoner billigare. Foto: Björn Dickson

I ett brobygge längs Norra länken tvingades Trafikverket välja ett alternativ med två broar bredvid varandra i stället för en bred till en extra kostnad på 20 miljoner.

– Vi kan inte slänga bort så mycket av skattebetalarnas pengar bara för att man inte hade varit så tydlig i sin upphandling. Det här hade sparat pengar för skattebetalarna och då tycker jag att i de lägena ska man vara lite mer liberal med vad man får göra som beställare, säger Hans Lind, professor i fastighetsekonomi på KTH.

Mitt i Stockholms trafikbrus växer nu två stycken 500 meter långa broar fram, bredvid varandra. I framtiden ska de binda samman pulsådern Essingeleden med den nya Norra länken. Kostnaden är 300 miljoner kronor.

Trafikverket beställde två smala parallella broar. Byggföretaget Skanska ville bygga en enda bred bro i stället för två smala. Det skulle ha sparat nära 20 miljoner kronor för skattebetalarna. Då sa det tyska byggföretaget Bilfinger Berger att Trafikverkets beställning gällde två broar och då måste det också bli så, även om det kostar mer. Saken prövades i domstol och det dyrare förslaget, med två broar, vann.

Trafikverket handlar för 40 miljarder kronor varje år, så det finns pengar att hämta på bra upphandlingar. Regelverket kring offentliga upphandlingar bygger på EU-direktiv. Men Hans Lind på KTH tror att det ändå finns mycket att göra.

– Om vi tittar på andra länder inom EU så tillämpar de lagstiftningen mer liberalt än Sverige. Jag tror att det finns nog mer utrymme än vad vi tror inom regelverket.

Också Katarina Norén, inköpsdirektör på Trafikverket, säger att det inte är dagens lagar och regler som behöver ändras i första hand.

–- Vår bedömning är att lagen ger stort utrymme för att agera på ett bra sätt och få bra svar men då gäller det att man också frågar rätt, och det håller vi på och jobbar mycket på i Trafikverket. 

Är det här ett unikt fall?

– Det här är inte ett unikt fall, det händer inte jätteofta men det händer då och då.

Vad var det som hände egentligen?

– Det dyra förslaget vann därför att som man frågar får man svar, egentligen. Vi ska fråga efter en funktion och inte efter en detaljerad lösning, säger Katarina Norén på Trafikverket.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".