Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Parkeringsavgifter i Stockholms förorter

Publicerat lördag 17 januari 2015 kl 07.00
Parkeringsavgifter i förorterna
(1:43 min)
Daniel Helldén (MP). Foto: Helen Ling /Sveriges Radio.
Daniel Helldén (MP). Foto: Helen Ling /Sveriges Radio.

I framtiden kommer det troligen att kosta pengar att parkera på gatorna i flera av Stockholms förorter, säger trafikborgarådet Daniel Helldén från Miljöpartiet.

– Det behövs en uppstyrning av trafiken i våra närförorter och det beror bland annat på att det kommer bilister utifrån som istället för att ta kollektivtrafiken hela vägen tar bilen och ställer ifrån sig den och sedan åker vidare med kollektivtrafiken där de har ställt den, säger Daniel Helldén (Mp).

– Och det här skapar ju problem för de som bor där. De hittar inga platyser och det blir också trångt för andra typer av trafikanter, gående, cyklister och kollektivtrafiken.

Det är parkeringsproblem i många av Stockholms förorter. Ett par av de lösningar som diskuteras är parkeringsavgifter, och att införa boendeparkering även i förorterna. Förslagen är inte färdiga men de ska presenteras i den nya parkeringsstrategi som blir klar senare i år. Enligt Daniel Helldén är problemen störs i de förorter som ligger närmast innerstaden.

– Det handlar ju om att man går steg ut från innerstaden, för det är ju dit oftast trafiken är på väg, innåt och så ställs bilen längre ut. Men de exakta gränserna för det här är någonting som vi tillsammans med Trafikkontoret kommer att titta på nu, så det får vi återkomma till.

Visar inte det här att det totalt sett finns för få parkeringsplatser?

– Det är ju så att det här handlar om parkeringar på gatorna, och vi har de gator vi har. Det går ju inte att skapa fler gator. Men det skulle ju också kunna byggas garage, framför allt tittar vi på, när det gäller Stockholm Parkering, om man kan ha infartsparkeringar längre ut. Vi öppnade ju en, eller utökade en, i Skrubba i vintras och det är ju ett sätt att få bilisterna att inte åka längre in mot staden utan välja kollektivtrafiken så tidigt som möjlig, och det här är ju ett led i det.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".