Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Norwegian betalar för försenat flyg

Uppdaterat måndag 19 januari 2015 kl 17.05
Publicerat måndag 19 januari 2015 kl 11.58
"Det har tagit mycket tid och kraft"
(1:28 min)
Bolaget backar och betalar försening. Foto: Terje Pedersen/TT
Fallet prövas inte i domstol. Foto: Terje Pedersen /TT.

Flygbolaget Norwegian backar och betalar drygt 20 000 kronor till en familj på Lidingö. Familjen blev 16 timmar försenade med flyget till Bangkok och missade sitt anslutningsflyg. 

Familjen fick tillbringa en natt vid flygplatsen i Bangkok och krävde ersättning av Norwegian. Att flygbolaget nu väljer att betala innebär att det inte blir någon domstolsprövning.

– Jag tycker att det är jätteroligt, det är mycket glädjande att man kan få ett slut på den här historien. Samtidigt har det tagit mycket tid och kraft, så jag förstår inte varför man har behövt göra det så bökigt, säger Charlotta Holmqvist som nu får ersättning av flygbolaget.

Familjen Holmqvist företräds av advokaten Stephan Ericsson, som företräder drygt 60 passagerare på samma flygning gentemot Norwegian.

– Det var både överraskande och inte överraskande att Norwegian vänder. Det har ju kommit ett väldigt uppmärksammat brittiskt rättsfall som innebär att ett flygbolag i princip får svara för alla tekniska fel på sina flygplan och det här har Norwegian till slut förstått att de sannolikt kommer att förlora den här processen och varpå de gav upp.

Det finns ju fler personer som har samma krav på Norweigan, vad händer med dem?

– Jag har nu ställt krav på Norweigan och sagt att jag vill ha besked senast fredag om de betalar för ytterligare 59 passagerare som företräds av mig och jag avvaktar det svaret, men det är inte lätt att få betalt från Norweigan, säger advokaten Stephan Ericsson.

I en kommentar uppmanar flygbolaget Norwegian övriga passagerare på samma flygning att ta direkt kontakt med bolaget för eventuell återbetalning.

- Vi tänker behandla alla ersättningskrav vart och ett för sig. Det är möjligt att alla får samma belopp, det vet vi inte än, säger Norweigans informationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson till P4 Radio Stockholm.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".