Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Snabbare restid väntas för buss ett

Publicerat onsdag 21 januari 2015 kl 06.00
Trafikkontoret: I höst ska arbetet ge resultat
(1:46 min)
I höst väntas buss ett komma fram snabbare. Foto: Johanna Sjöqvist/SR
1 av 2
I höst väntas buss ett komma fram snabbare. Foto: Johanna Sjöqvist/SR
Systemet med ett eget trafikljus har hjälpt fyrans buss att snabbare kunna lämna hållplatsen. Foto: Johanna Sjöqvist/SR
2 av 2
Systemet med ett eget trafikljus har hjälpt fyrans buss att snabbare kunna lämna hållplatsen. Foto: Johanna Sjöqvist/SR

Trafikkontoret ska använda sig av lärdomarna från projektet "Fyran ska fram", som kortade buss fyras restid med tre minuter även till andra innerstadsbussar, med ettan som start.

Projektet välkomnas av resenärerna Erna Leino och Max Wahlberg som ofta åker buss ett.

– Det vore perfekt faktiskt, det skulle jag uppskatta, säger Erna Leino.

– Det låter väl jättebra, då kommer man väl fram snabbare. Det är ju mycket trafik så det tar lång tid på morgnarna och kvällarna ibland, säger Max Wahlberg.

Tycker du att det brukar vara trögt i trafiken ibland när du sitter på ettan?

– Ja, det brukar ta ganska lång tid. Mer än vad jag har beräknat, säger han.

Buss fyras körtid har kortats med runt tre minuter tack vare fler bussfiler, kortare tid vid busshållplatser och ett system som gör att bussarna kommer snabbare genom trafikljusen.

Erik Hollander som är projektledare på Trafikkontoret visar hur det går till när en av fyrans bussar kör ut från en busshållplats mot ett trafikljus.

– Det är först när han stänger dörren som han skickar signalen så tänder de den där lilla lampan över trafikljuset.

Den med en liten buss på?

– Den med en liten buss på ja. Och den visar då att bussen har skickat signalen om att den vill ha prioritet att komma fram genom signalen. Där stängdes dörren och där tändes lampan...

Nu ska de här förändringarna göras även för ettans buss, i höst ska det arbetet ge resultat.

– Linje fyra var ju det naturliga alternativet att börja med eftersom det är den mest trafikerade busslinjen i hela Sverige. Vi har valt att sedan fortsätta med linje ett, för att den är också intressant, den går genom city. Linje två och linje tre är väl på gång därefter men där väntar vi in lite hur utvecklingen blir med Slussen och den trafikpåverkan som kommer ske där i samband med ombyggnadsarbetena, säger Erik Hollander som är projektledare på Trafikkontoret.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".