Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Var med och namnge den nya tågbron

Uppdaterat onsdag 28 januari 2015 kl 17.15
Publicerat måndag 26 januari 2015 kl 06.00
Järnvägsbron i Årsta. Foto: Trafikverket.
1 av 3
2017 ska det första tåget köra på bron. Foto: Trafikverket.
Järnvägsbron mellan Älvsjö och Årstaberg. Foto: Trafikverket.
2 av 3
Järnvägsbron går mellan Älvsjö och Årstaberg. Foto: Trafikverket.
Järnvägsbron mellan Älvsjö och Årstaberg. Foto: Trafikverket.
3 av 3
Bron är 1,4 kilometer lång. Foto: Trafikverket.

P4 Stockholms lyssnare ska bestämma vad Citybanans nya tågbro mellan Älvsjö och Årstaberg ska heta.

Lämna ditt förslag här.

Den nya bron går mellan Årstaberg och Älvsjö i södra Stockholm och är Sveriges fjärde längsta järnvägsbro.

Bygget har pågått i fyra år, men nu är det stora arbetet avklarat. Under de kommande åren återstår bland annat att montera spår och signalsystem, och att återställa marken vid byggarbetsplatsen.

2017 ska tågen börja rulla.

Men Trafikverket har ett problem. Järnvägsbron saknar namn och har tagit hjälp av P4 Stockholms lyssnare.

Torsdag den 5 februari presenteras det vinnande förslaget. Samtidigt får vi veta vems namn som kommer att stå inristat i bron för all framtid.

Vinnaren får vara med när namnet på bron presenteras i direktsändning. Hen får dessutom en VIP visning av Citybanan i pris.

Järnvägsbron i Årsta:

• Bron sträcker sig mellan Årstaberg och Älvsjö godsbangård.

• Bron är 1,4 kilometer lång, vilket gör den till Sveriges fjärde längsta järnvägsbro och åttonde längsta bro.

• Den är som högst 14 meter över markytan

• Det krävdes 23 000 kubikmeter betong att bygga den, motsvarande en halv Hötorgsskrapa.

• Bygget pågick mellan januari 2011 och januari 2015. Sista gjutningen gjordes, den 16 januari.

• Bron är enkelspårig och ska användas av norrgående fjärr-, regional- och godståg.

• Under 2015 rivs de tillfälliga skyddsportaler som byggts på de två ställen där bron passerar över befintliga spår, broräcken monteras och marken återställs. I slutet av året påbörjas arbetet med att lägga spår och montera signalanläggning.

• Den börjar användas 2017, samtidigt som Citybanan sätts i drift.

Källa: Trafikverket.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".