Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Moderna instrument ger mer frihet på operan

Publicerat fredag 30 januari 2015 kl 06.00
Forskning i skärningen mellan konst och teknik
(1:41 min)
Carl Unander-Scharin fäster ett av sina instrument på Annika Hudak under ett gästspel i Budapest. Fotograf: Andrea Felvegi.
1 av 3
Carl Unander-Scharin fäster ett av sina instrument på Annika Hudak under ett gästspel i Budapest. Fotograf: Andrea Felvegi.
Framträdande där Maria Sanner använder de nya instrumenten. Fotograf: Martin Hellström.
2 av 3
Framträdande där Maria Sanner använder de nya instrumenten. Fotograf: Martin Hellström.
Emilia Feldt spelar på The Vocal Chorder. Foto: Andrea Felvegi
3 av 3
Emilia Feldt spelar på The Vocal Chorder. Foto: Andrea Felvegi

Operasångaren Carl Unander Scharin har som forskare på KTH tagit fram ett nytt musikinstrument som Vetenskapsradion berättar om.

Tänk dig en jätteharpa där du kan skapa ljud genom att luta dig mot strängarna eller hänga i dem, eller ett laddat rum där alla dina rörelser blir till musik - det är exempel på de nya instrument som operasångaren tagit fram som forskare på KTH i Stockholm.

– Jag sjöng från det att jag var 11-12 år som barn och jobbar fortfarande som operasångare. Men parallellt med det så har jag tyckt att det varit roligt att bygga egna apparater som man kan göra musik med.

Det är Carl Unander Scharin som konstruerat de olika instrumenten tillsammans med en programmerare. Det som lät som en kör bakom sångerskan skapade hon själv genom att luta sig mot de 3,5 meter långa stålvajrarna i den instrumentet som kan kallas en röstorgel.

Det här är forskning i skärningen mellan konst och teknik - att båda skapa instrumenten och se vad som händer med opera och sångare när de använder dem.

De nya instrumentet ger sångarna mer frihet, de får röra sig mer och kan kompa sin egen sång med kroppen. För opera får inte bli statiskt, säger Carl Unander Scharin - Verdi och Wagner och de andra tog gärna in specialdesignade instrument i sina uppsättningar, och när saxofonen uppfanns till exempel fick den vara med.

– Precis på samma sätt så argumenterar jag för att ny teknologi som sensorer, eller kameror som ser rörelser, syntar och sådant ska naturligtvis in i operakonsten också.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".