Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Expertgrupp: Nya Slussen kräver fler svar

Publicerat måndag 2 februari 2015 kl 09.53
Reigun Thune Hedström: Framkomligheten ett bekymmer
(1:23 min)
Det slutgiltiga arkitektförslaget till nya Slussen har tagits fram av Foster + Partners och Berg Arkitektkontor. Foto: Claudio Bresciani /TT.
1 av 4
Förslaget har tagits fram av Foster + Partners och Berg Arkitektkontor. Foto: Claudio Bresciani /TT.
Foto: Tomas Oneborg /TT.
2 av 4
Foto: Tomas Oneborg /TT.
Slussenterminalen i Stockholm. Foto Leif Blom /TT.
3 av 4
Slussenterminalen i Stockholm. Foto Leif Blom /TT.
Slussen. Foto Bertil Ericson / TT.
4 av 4
Slussen. Foto Bertil Ericson / TT.

Utsiktsmöjligheterna, biltrafiken och kostnaderna behöver utredas mer. Den slutsatsen gör expertgruppen som synat byggplanerna för Nya Slussen.

Slussen invigdes på 1930-talet och har fått omfattande skador allt eftersom trafiken har ökat med åren. Platsen är en stor knutpunkt för resenärer på tunnelbanan, bussar och båtar och trafikeras dessutom av en stor mängd bilister till och från centrala Stockholm. 

Varje år har Slussen rustats upp för flera miljoner kronor. Det regnar in i konstruktionen, betongen riskerar att rasa och de undermåliga pålarna som bär upp Slussen håller på att sjunka.

Förslaget Nya Slussen presenterades 2005 och fem år senare klubbades förslaget. Men byggstarten har skjutits upp flera gånger. Planerna har skapat omfattande protester, framförallt bland personer och grupper som vill skydda platsen och bevara området.

Efter att det under hösten 2014 kom fram att Nya Slussen skulle kosta en miljard kronor mer än vad som tidigare beräknats valde den rödgrönrosa majoriteten att stoppa bygget tillfälligt och tillsätta en oberoende grupp som skulle granska alla delar i projektet - var prislappen landar och hur trafikfrågorna ska lösas.

De fyra experterna har haft två och en halv månad på sig att titta närmare på planerna, och vid en pressträff i Stockholms Stadshus presenterades rapporten på måndagen:

Nya Slussen förbättrar framkomligheten för gång- och cykeltrafikanter, men gör det varken bättre eller sämre för biltrafiken. Busstrafiken gynnas av att renovera befintliga Slussen, snarare än att bygga Nya Slussen. Utsikten blir bättre med Nya Slussen, men inte från samma platser som idag.

Frågan om utsiktsmöjligheterna bör utredas mer, anser gruppen. Likaså trafiklösningarna vid framförallt Stadsgårdsleden. Här rekommenderar gruppen sänkt hastighetsgräns från 50 till 30 kilometer i timmen.

Enligt granskningsgruppen behövs även ett "reviderat genomförandebesult” när det gäller kostnaderna. Experterna konstaterar att projektet ställer stora krav på ekonomisk och kvalitetsmässig styrning.

Stockholms stad kommer att bjuda in allmänheten till en dragning om experternas granskningsrapport.

Vad krävs för att bygget ska komma igång?

– Det första man ska göra nu är att sätta sig ner och snabbt gå igenom våra rekommendationer, tillsätta en arbetsgrupp och se över de påpekanden vi har gjort, säger Reigun Thune Hedström som sitter med i gruppen.

Vad är det främsta bekymret?

– Det handlar mycket om framkomligheten för trafiken. Visserligen är den bra, men den kunde bli bättre om man kan säkerställa gång- och cykeltrafikanternas möjlighet att röra sig på ett bättre sätt.

Men någon ny detaljplan behövs inte, konstaterar Reigun Thune Hedström.

– Nej, det är helt onödigt som vi bedömer det.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".