Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i Skogsbo och räddningsledaren uppmanar alla som befinner sig i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Dalarna.
(Publicerat idag kl 17.31)

Älvsjöbågen blir namnet på tågbron

Publicerat torsdag 5 februari 2015 kl 08.45
"Det här blir något att visa barnen"
(1:46 min)
Jonas Andén och Jenny Ryderstedt från Trafikverket. Foto: Helen Ling /Sveriges Radio.
1 av 12
Jonas Andén och Jenny Ryderstedt från Trafikverket. Foto: Helen Ling /Sveriges Radio.
Jonas Andén framför Älvsjöbågen. Foto: Helen Ling /Sveriges Radio.
2 av 12
Jonas Andén framför Älvsjöbågen. Foto: Helen Ling /Sveriges Radio.
Max Pröckl, Jonas Andén och Jenny Ryderstedt. Foto: Helen Ling /Sveriges Radio.
3 av 12
Max Pröckl, Jonas Andén och Jenny Ryderstedt. Foto: Helen Ling /Sveriges Radio.
Älvsjöbågen täckt av snö. Foto: Helen Ling /Sveriges Radio.
4 av 12
Älvsjöbågen täckt av snö. Foto: Helen Ling /Sveriges Radio.
Max Pröckl, Jonas Andén och Jenny Ryderstedt. Foto: Helen Ling /Sveriges Radio.
5 av 12
Max Pröckl, Jonas Andén och Jenny Ryderstedt. Foto: Helen Ling /Sveriges Radio.
Älvsjöbågen. Foto: Helen Ling /Sveriges Radio.
6 av 12
Älvsjöbågen. Foto: Helen Ling /Sveriges Radio.
Reporter Max Pröckl på Älvsjöbågen. Foto: Helen Ling /Sveriges Radio.
7 av 12
Reporter Max Pröckl på Älvsjöbågen. Foto: Helen Ling /Sveriges Radio.
Jenny Ryderstedt från Trafikverket intervjuas i P4 Stockholm. Foto: Helen Ling /Sveriges Radio.
8 av 12
Jenny Ryderstedt från Trafikverket intervjuas i P4 Stockholm. Foto: Helen Ling /Sveriges Radio.
Jonas Andén intervjuas i P4 Stockholm. Foto: Helen Ling /Sveriges Radio.
9 av 12
Jonas Andén intervjuas i P4 Stockholm. Foto: Helen Ling /Sveriges Radio.
Jonas Andén framför Älvsjöbågen. Foto: Helen Ling /Sveriges Radio.
10 av 12
Jonas Andén framför Älvsjöbågen. Foto: Helen Ling /Sveriges Radio.
Foto: Helen Ling /Sveriges Radio.
11 av 12
Foto: Helen Ling /Sveriges Radio.
Älvsjöbågen. Foto: Helen Ling /Sveriges Radio.
12 av 12
Älvsjöbågen. Foto: Helen Ling /Sveriges Radio.

Jonas Andén är det namn som kommer finnas på en av bropelarna till Citybanans nya järnvägsbro. Det är hans förslag som vinner P4 Stockholms omröstning. Bron döps till Älvsjöbågen.

Jonas Andén bor i Älvsjö i södra Stockholm och har sett den nya tågbron växa fram. Namnet Älvsjöbågen låg därför ganska nära till hands.

– Det känns historiskt och oerhört trevligt att få ge namn på en bro, säger han.

Bron mellan Älvsjö och Årstaberg började byggas 2011 och ska öppna för tågtrafik samtidigt som Citybanan öppnas 2017. Hela brokonstruktionen är färdig, men signalsystemet och spåren har inte kommit på plats ännu.

För att komma på ett bra namn på bron bad Trafikverket P4 Stockholms lyssnare om hjälp. Över 1 500 namnförslag kom in. Därefter valde en jury ut tre förslag till en webbomröstning - Årstafrun, Ryggraden och Älvsjöbågen.

Resultatet är förkrossande.

3 201 personer röstade och alternativet Älvsjöbågen vinner omröstningen med 1 479 röster. Årstafrun får 1 025 röster och Ryggraden 697.

– Jag har tittat på formen på bron och den lokala förankringen så att man får ett hum om var den ligger, säger Jonas Andén.

Han är just nu föräldraledig, och kanske väljer han att ta med sig sitt barn på den VIP-visning som Trafikverket nu kommer bjuda honom på.

– Vi är jätteglada för det här namnet. Nu ser vi fram emot att ta med Jonas på bron så att han får titta på hur den ser ut, säger Jenny Ryderstedt på Trafikverket.

Jonas Andén, får blommor och ett diplom, men kommer också att få sitt namn inskrivet på en plakett som kommer att fästas på en av Älvsjöbågens pelare.

– Det här får man ju visa för barnen när de växer upp.

Hur mycket kommer du skryta om det här?

– Jättemycket förstås, säger Jonas Andén och skrattar.

Fråga

Järnvägsbron i Årsta:

• Bron sträcker sig mellan Årstaberg och Älvsjö godsbangård.

• Bron är 1,4 kilometer lång, vilket gör den till Sveriges fjärde längsta järnvägsbro och åttonde längsta bro.

• Den är som högst 14 meter över markytan

• Det krävdes 23 000 kubikmeter betong att bygga den, motsvarande en halv Hötorgsskrapa.

• Bygget pågick mellan januari 2011 och januari 2015. Sista gjutningen gjordes, den 16 januari.

• Bron är enkelspårig och ska användas av norrgående fjärr-, regional- och godståg.

• Under 2015 rivs de tillfälliga skyddsportaler som byggts på de två ställen där bron passerar över befintliga spår, broräcken monteras och marken återställs. I slutet av året påbörjas arbetet med att lägga spår och montera signalanläggning.

• Den börjar användas 2017, samtidigt som Citybanan sätts i drift.

Källa: Trafikverket.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".