Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kungliga Operan anställer husfilosof

Publicerat tisdag 10 februari 2015 kl 06.00
Filosof Karim Jebari: Ett pågående samtal om stora frågor
(7:05 min)
Karim Jebari är "Unga på Operans" nya husfilosof. Foto: Hugo Rennéus/Sveriges Radio.
Karim Jebari är "Unga på Operans" nya husfilosof. Foto: Hugo Rennéus/Sveriges Radio.

Kan de eviga frågorna om kärlek och döden hjälpa operan att förbli relevant för samtiden? Det hoppas Kungliga Operans barn- och ungdomsavdelning som nu har anställt en husfilosof.

– I min verksamhet på "Unga på Operan" så kommer jag ha ett pågående samtal om stora frågor. Frågor som har att göra med kulturens roll i samhället och hur konst förhåller sig till etik. Även frågor som är relevanta i många operastycken, till exempel vad döden, vänskap och kärlek är. Och hur man ser på det filosofiskt och hur operan kan problematisera och diskutera de här frågorna, säger filosofen Karim Jebari.

Enligt Karim Jebari har operan som konstform alltid diskuterat och argumenterat kring filosofiska tankar. Exempelvis frågor om kärlek och död i "Dido och Aeneas". Så det är inte helt förvånande att prata filosofi även på Kungliga Operan, menar han.

– Man har ju ofta väldigt märkliga, förutfattade meningar om vad en filosof gör. Man har bilden av Sokrates som går runt och orerar lite grann, och det är ju inte alls vad vi gör. Vi har helt enkelt läst massa filosofi och lärt oss att argumentera, bryta upp resonemang och studera begrepp och fundera över saker och ting.

Vid flera olika tillfällen framöver kommer nu Karim Jebari att besöka "Unga på operan" för att hålla workshops och seminarier med de anställda.

Exakt vilka frågor som kommer diskuteras och vad det ska leda fram till får visa sig, säger Karim. Men ett exempel på vad han vill ta upp är operans möjlighet att driva en tes, inte bara ställa frågor.

– Ta till exempel Wagners "Tristan och Isolde", om det här paret som älskar varandra så mycket att deras kärlek inte får plats i den här världen. Världen är alldeles för futtig och begränsad för deras fantastiska kärlek. Så det enda sättet för dem att förverkliga sig själva och uppnå den här kärleken är att dö. Det här scenariot presenterar Wagner och tycks med sin musik argumentera för att vår värld inte har plats för idén om den kärlek som många av oss längtar eller strävar efter. Det hela blir som ett argument och en tes som Wagner driver.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".