Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Delade åsikter om stoppet av rulltrapporna

Uppdaterat måndag 16 februari 2015 kl 10.37
Publicerat måndag 16 februari 2015 kl 09.07
"Skönt att jag har kraft att traska upp"
(0:20 min)
En man i tunnelbanan åker rulltrappa med sitt bagage. Foto Fredrik Sandberg /TT.
Rulltrapporna stilla vid elva stationer. Foto: Fredrik Sandberg /TT.

"Reaktionspanik" eller "bra för folkhälsan". SL:s beslut att stänga av 29 rulltrappor i Stockholm efter olyckan i lördags får blandade reaktioner.

– Det är alltid bra med lite konditionsträning, säger Nora.

Vad tänker du kring SL:s agerande, att stänga av rulltrapporna?

– Det låter väl jättebra att se över säkerheten. Det finns hissar i värsta fall, säger hon.

Det var i lördags som en rulltrappa vid Östermalmstorgs tunnelbanestation plötsligt fick sönder, och en kvinna fastnade med benet.

SL vet inte vad olyckan beror på och väljer att stoppa alla rulltrappor av samma modell i väntan på att saken utreds. 

Stoppet gäller Östermalmstorg, T-centralen, Slussen, Mariatorget, Zinkensdamm, Hornstull, Skanstull. Vid Östermalmstorg och Zinkensdamm är alla rulltrappor stängda, men på de andra stationerna finns alternativa uppgångar med fungerande rulltrappor.

– Det var lite jobbigare än vanligt, men det får man ju köpa. Hellre gå än att det blir fler olyckor, säger en man som P4 Stockholms reporter träffar vid tunnelbanestationen.

– Det är väldigt skönt att jag har ben och kraft att traska uppåt. Jag tycker synd om de som måste ta omvägar, säger Anna Pettersson efter att precis ha gått upp för rulltrappan vid Östermalmstorg.

Vore kanske bra för folkhälsan om rulltrapporna står still lite oftare. Men då måste hissarna funka och vara fräscha så de som verkligen behöver kan använda dem.

Det var tufft. Ner gick bra, men upp var värre med full packning på ryggen och skadat knä. Till hissen var det superkö så den var inte att tänka på. Varför stänga av alla ruklltrappor när det bara var på ett ställe, kan man ju undra.

Hur många hjärtinfarkter, benbrott och ambulansbesök skapar detta stopp? Hur många rulltrappsturer går det på en tragisk olycka? SL:s normala reaktionspanik.

Ingen nyhet, känns som hälften av alla SL:s rulltrappor ändå alltid är ur funktion.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".