Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Upplands Väsby kan få förarlös spårtaxi

Publicerat onsdag 17 juni 2015 kl 13.42
"Människor ska kunna ställa bilen och åka kollektivt"
(3:36 min)
Så här kan den förarlösa taxin se ut. Foto: Chrisyian Nützel/Vectus/ Hasse Saxinger.
Så här kan den förarlösa taxin se ut. Foto: Chrisyian Nützel/Vectus/ Hasse Saxinger.

Upplands Väsby kommun driver nu frågan om att införa förarlös spårtaxi. Dels för miljöns skull, men också för att klara den stora inflyttningen.

– Vi har enorma problem idag och kommer att ha framöver därför att vi är en tillväxtregion och Stockholm växer snabbast i världen idag. Vi har inte löst trafiksituationen och behöver nya system som kopplar in i de gamla så att människor ska kunna ställa bilen och åka kollektivt istället, säger Ann-Christin Larsson Frickner, gruppledare för Centerpartiet och som sitter i kommunstyrelsen.

Det var 2010 som frågan om förarlös spårtaxi kom upp på allvar i Upplands Väsby. Och anledningen till att man nu vill gå vidare med frågan är att det finns siffror som visar att många i kommunen ratar bussen och tar bilen.

Gösta Norén, utvecklingschef i Upplands Väsby kommun menar att bussen som färdmedel inte räcker till.

– Ofta är det svårt att få effektiv försörjning ända ut i fingerspetsarna. Det blir gles trafik vissa tider på dygnet. Medan ett sådant här system skulle kunna finnas tillgängligt dygnet runt och på ganska nära håll. Det är det som är vitsen, säger han.

Hur kommer då den förarlösa taxin att fungera? Jo, man kommer att gå till sin närmsta hållplats och där trycka på en knapp. Då kommer en liten farkost att komma åkande. Du går in och trycker på knappen till den station du vill åka till, så susar taxin iväg.

Förutom att taxin ska underlätta resandet inom kommunen, så ser också Ann-Christin Larsson Frickner en annan vinst.

– Den är miljövänlig och vi har jobbat väldigt hårt med miljöfrågarna i den här kommunen. Det är ett stort problem för samhället i stort, globalt. Vi behöver reducera de negativa utsläppen. Det finns många parametrar som gör att detta är ett bra system att implementera, säger hon.

Men gratis är det inte. Ett system på drygt 30 kilometer väntas kosta cirka 1,5 miljarder kronor. Upplands Väsby kommun kommer sätta press på Landstinget så att SL investerar i en förarlös spårtaxi.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".