Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Arlandabanans finansiering granskas

Publicerat lördag 28 november 2015 kl 18.28
Arlanda Express Foto: Niclas Alm / SCANPIX
Arlanda Express. Foto: Niclas Alm / TT

Riksrevisionen ska granska hur finansieringsmodellen för Arlandabanan har fungerat.

Sverige behöver fler stambanor för höghastighetståg och så kallad offentlig-privat samverkan (OPS) kan bli en lösning på den svåra frågan om finansiering.

Därför ska nu Riksrevisionen granska hur OPS-projektet Arlandabanan har fungerat under driftsfasen, skriver myndigheten.

Arlandabanan togs i drift 1999, och var det första större infrastrukturprojektet som finansierats via OPS.

Staten äger banan och sköter den genom ett statligt bolag medan ett privat företag driver tågförbindelsen Arlanda Express och är samtidigt infrastrukturförvaltare. Avtalet löper på 45 år med möjlig förlängning på ytterligare 10 år.

Riksrevisionen ska bland annat granska hur konstruktionen och den långa avtalstiden påverkar statens möjligheter att agera. Granskningen ska vara klar i mars nästa år.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".