Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Stor brist på sjukvårdstolkar

Publicerat torsdag 3 december 2015 kl 16.38
"Försök planera tolkbesöken"
(1:39 min)
Tolkar på Transvocie
Tolkar på Transvocie som tolkar till sjukvården. Foto: Nadya Norton/Sveriges Radio

Det är stort behov av auktoriserade sjukvårdstolkar och det leder till att det är svårt för patienter att alltid få en tolk. Tolkservice vill se ett bokningssystem som landstinget är positiva till.

– Vi har gått ut med en hel del information till vården och det kan handla om att vi försöker öka andel tolksamtal via telefon. Det är ofta en uppskattad tjänst för de som ska få tolkat, säger Anna Nergårdh som är chefläkare för Stockholms läns landsting.

Är det inte skillnad på att ha en tolk över telefon än att ha en i verkligheten som är med patienten?

– Det finns absolut situationer där det är jätteviktigt att man har en tolk på plats. Men rätt många av de som behöver tolkhjälp uppskattar tolk på telefon för det kan ha med sekretesskäl. Ibland föredrar man att ha en tolk i rummet men ibland kanske man tycker bättre att ha tolk via telefon, säger Anna Nergårdh.         

Alla som behöver sjukvård i Stockholms län har rätt till en kostnadsfri sjukvårdstolk som antingen följer med under besöket eller tolkar via telefon och det är patienten själv som bokar sin tolk via telefon.

Igår rapporterade P4 Stockholm har Astrid Lindgrens barnsjukhus fått bemanning av frilanstolkar som är på plast mellan klockan nio och tjugofyra.

Det är i första hand företaget Transvocie som ska ordna fram tolkar till sjukvården.

Jonas Ahlstedt som är vd på företaget tycker att landstinget borde ha ett system där patienter som inte behöver ha akut tolktid ska kunna boka tolk tider då det är lugnt på vårdcentraler.

– En av åtgärderna man kan vidta är att försöka planera besök med människor som har behov av tolk på andra tider än så kallade peaktider. Kan man planera en patient mellan åtta och tio, mellan tolv och ett eller efter femton så har man betydligt större tillgång till tolk, säger han.

Skulle det lösa problemet att alla som behöver en tolk skulle kunna få en tolk?

– Jag vågar påstå att vi i princip skulle kunna tillsätta alla uppdrag om flödet var mycket jämnare över dagen, säger Jonas Ahlstedt som är vd på Transvocie.    

– Jag håller med, det är precis som jag sa och det är information som vi har gått ut med till våra vårdgivare, säger Anna Nergårdh som är chefläkare för Stockholms läns landsting.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".