Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fler nyanlända barn går i skolan i förorten

Publicerat måndag 7 december 2015 kl 06.00
Bredängskolan har tagit emot 200 nyanlända på fyra år
(1:59 min)
Tomas Zhon och Orgest Baraj två av dom nyanlända eleverna som går på Bredängsskolan. Foto: Peter Johansson/Sveriges Radio
1 av 2
Tomas Zhon och Orgest Baraj på Bredängsskolan. Foto: Sveriges Radio
Terhi Bisander rektor för Bredängsskolan. Foto: Peter Johansson/Sveriges Radio
2 av 2
Terhi Bisander rektor för Bredängsskolan. Foto: Peter Johansson/Sveriges Radio

Skolorna i Stockholms ytterstad har under hösten tagit emot fem gånger så många nyanlända flyktingelever som skolorna i innerstaden.

Flest antal elever per invånare har skolorna i Skärholmen tagit emot.

– Det är bekymmersamt för jag har så många just nu. Jag har 56 nyanlända. Jag blir bekymrad om jag kan få lärare och hinner vi få ut barnen i verksamheten så det blir en bra kvalité, säger Terhi Bisander är rektor för Bredängsskolan i Skärholmen.

– Nu hoppas jag att andra skolor kan ta emot fler - framför allt i innerstaden.

P4 Stockholm har jämfört antalet nyanlända elever som går i de kommunala skolorna i stadsdelarna i Stockholm med hur många barn i åldrarna 6 till 15 år som bor i stadsdelen. Det visar sig att skolorna i Skärholmen tagit emot flest nyanlända flyktingbarn per barn i stadsdelen.

Andra områden där många nyanlända barn går i skola är stadsdelarna runt Järvafältet och i Vällingby/Hässelby.

Minsta andel nyanlända flyktingbarn gick på skolorna på Östermalm, Södermalm, Kungsholmen och Bromma.

Bredängskolan där det går runt 500 barn har sedan 2012 har skolan tagit emot 200 nyanlända barn. Två av dem är Tomas Zhon och Orgest Baraj.

– Först måste man lära sig språket, det är svårt men man måste lära sig språket, säger Tomas Zhon.

– Det är jättebra på skolan, också eleverna som är födda här är jättetrevliga, det är bra här, säger Orgest Baraj.

Elise Köthnig är lärare på Bredängsskolan. Hon säger att mängden nyanlända barn på skolan gör att alla barn får svårare att ta till sig det svenska språket - både de nyanlända och barnen som redan går på skolan.

Att fler nyanlända barn går i vissa områden beror på hur bostadsmarknaden ser ut i Stockholm, tror hon. Hon jämför Bredängsskolan med Mälarhöjdens skola som ligger ett par kilomoter meter bort.

– Där har man knappt några nyanlända elever. Det beror ju på bostadssituationen, där Mälarhöjden är ett villaområde, och Bredäng är ett område med hyresrätter till stor del, säger Elise Köthnig.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".