Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Cyklister kan snart få cykla mot rött

Publicerat fredag 4 december 2015 kl 18.45
Trafikborgarråd: "Vi måste testa det här."
(1:56 min)
Cyklister i Stockholm. Foto: Claudio Bresciani /Scanpix.
Cyklister i Stockholm. Foto: Claudio Bresciani /Scanpix.

Diskussionen om att låta cyklister köra mot rött vid högersväng går vidare. En ny rapport från trafikkontoret visar att åtgärden visserligen ökar framkomligheten men den ökar inte trafiksäkerheten. Trots det så menar cykelvänner att åtgärden är viktig att genomföra.

 

Lars Strömgren, ordförande hos organisationen Svensk Cykling säger att det underlättar för trafiken och säkerheten om cyklister kan svänga höger vid rött trafikljus.

– Varje morgon står här 100-tals cyklister som ska åka över Strömbron. Utmaningen man har som cyklist är att inte hamna i "döda vinkeln", där stora fordon som ska svänga till höger inte ser cyklister som ligger nära. Och den här korsningen skulle man kunna använda sig av "Holländsk högersväng", där man tillåter cyklisten att svänga höger trots att trafikljuset visar rött, så de slipper hamna i kläm.

– Det skulle öka framkomligheten för cyklisterna och hjälpa dem att inte hamna i "döda vinkeln", som också är obehagligt för fordonsförarna, menar Lars Strömgren.

Antalet cyklister i länet har ökat markant under de senaste 3 åren. Från 50.000 cyklister till 75 000 cyklister har räknats under oktober månad vid Västerbron, enligt Svensk Cykling. Mellan 2005 och 2015 har 23 cykeldödsolyckor skett i Stockholms län. I fem fall har det handlat om cyklister som kolliderat med stora fordon i högersväng.

Trafikkontoret hos Stockholm stad har nu släppt en lägesrapport där man tittar på säkrare högersvängar för cyklister. Och en av punkterna säger att möjligheten för cyklisten att svänga höger vid trafikrödljus är främst en framkomlighetsåtgärd och inte en trafiksäkerhetsåtgärd. Och det håller Lars Strömgren inte riktigt med om.

- Man ska inte glömma bort är att cykling är oerhört säkert. Cyklingen i Stockholm generar miljardbelopp och sparar liv tack vare fysiskt ökad aktivitet. Det som är riktigt farligt för en cyklist är att hamna i "döda vinkeln" när ett fordon svänger till höger i en korsning. Kan man undvika det så sparar man liv och ökar tryggheten, säger Lars Strömgren.

Trots påpekandet i rapporten om att högersväng vid rödljus inte ökar trafiksäkerheten så menar trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) att Stockholm stad planerar att testa "Holländsk högersväng" i trafikmiljö för att öka framkomligheten under nästa år. Och  metoden är ändå tillräckligt säker för cyklisterna, menar Daniel Helldén.

- Vi tycker att man ska pröva det här. Vi behöver skapa en bättre infrastruktur för cyklisterna. Mycket av vår trafikmiljö är byggd för bilarna och det ska vi försöka gå ifrån, säger Daniel Helldén.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".