Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Skolan blev ett väntrum för särbegåvade dottern

Publicerat onsdag 9 december 2015 kl 15.23
"Vi förstod inte vad det handlade om"
(7:41 min)
Maria Doverborg Broman i P4 Stockholm. Foto: Helen Ling /Sveriges Radio.
Maria Doverborg Broman. Foto: Helen Ling /Sveriges Radio.

Grundskolan är inte en räkmacka för barn med särbegåvning. Maria Doverborg Bromans dotter Rebecka blev deprimerad innan någon upptäckte hennes höga IQ.

Marias dotter Rebecka kände igen sitt namn i skrift vid 1,5 års ålder. Hon läste sagor för de andra barnen på förskolan när hon bara var fyra år och när Rebecka gick i förskoleklass läste hon Harry Potter.

– Hon var förtjust i bokstäver och siffror och kunde läsa tidigt. Till min fasa kunde hon läsa löpsedlar nä hon var fyra.

Förskolepersonalen reagerade på att Rebecka lärde sig tidigt. Men på BVC sa de ingenting. Rebecka började i skolan och hade det väldigt lätt för sig.

Men sedan hände någonting.

– Vi fick tecken som vi inte förstod. Hon hade förfärlig ordning i sin skolbänk, hon satt och dagdrömde på lektionerna och någonstans på högstadiet sa det stopp.

Rebecka började må dåligt och ville inte gå till skolan. 

– Hon blev deprimerad till slut. Vi förstod inte vad det handlade om och visste inte vad vi skulle göra.

Maria säger att det inte bara var hon och maken som stod handfallna. Skolan visste inte heller hur den skulle hantera situationen.

– Hon anpassade sig i skolan väldigt länge, och det håller inte.

Vid några tillfällen kom Rebecka till sin mamma och berättade att hon hade klarat Mensas övningsprover. 

– Jag var tvungen att kolla upp det och då föll polletten ner. Det som stod där stämde så väl in på henne.

Det visade sig att Rebecka var särbegåvad och hade väldigt högt IQ. Förmodligen hade hon kunnat ta sig igenom grundskolan på fem år.

Rebecka hade först lite svårt att acceptera sin särbegåvning, men idag när hon är 16 år, har hon en större acceptans.

Plötsligt upplevde Maria Doverborg Broman att det blev enklare att ha en dialog med Rebeckas skola.

– Ser man tecken på någon slags ovanlig förmåga ska man fråga skolan hur de kan stimulera barn som redan kan läsa och redan kan skriva. 

– Det är inte bara en räkmacka genom nio år. Det kan lika gärna bli ett väntrum i nio år, där barnen bara sitter och väntar på att få lära sig någonting.

Vad ska man göra som förälder om man känner igen det här?

– Prata med skolans specialpedagog, gå med i föräldraforum på nätet och sök kontakt med Mensa och deras barnprogram, tipsar Maria.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".