Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Niondeklassarna i länet misslyckas med matematiken

Publicerat tisdag 5 januari 2016 kl 04.30
Tre orsaker till de försämrade resultaten
(1:45 min)
Matematik
Matematik. Arkivfoto: Jessica Gow / TT.

Allt färre niondeklassare i länet får godkänt i ämnet matematik. Så ser situationen ut i 25 av 26 kommuner i Stockholms län visar en ny rapport från Skolverket. 

Allra sämst är det i Upplands-Bro där antalet godkända elever sedan läsåret 2012/13 minskat med 23 procent på ett år.

– De tre orsakerna som vi ser i Upplands-Bro är först det att vi tagit emot fler elever i årskurs nio med en annan språklig bakgrund och utan kunskapsmässig bakgrund som motsvarar årskurs nio i Sverige. Sedan är det årets ämnesprov där man under läsåret 2014/15 har förändrat kravnivån i matematik och slutligen så har en av våra tre skolor haft obehöriga lärare i matematik senaste tiden, säger Göran Håkansson, verksamhetschef för grundskolan i Upplands-Bro kommun.

När man tittar på resultaten från de andra två ämnena i rapporten som är svenska och engelska så ser det något bättre ut, men fortfarande inte bra. I Svenska backar två av tre kommuner i resultatet medans blygsamma fem kommuner förbättrar sina resultat.

I engelska är det drygt var tredje kommun som backar medan övriga kommunerna antingen går framåt eller inte ändrar något sedan senaste mätningen 2013/14.

Den kommun som håller jämnast nivå under de tre senaste läsåren i alla tre kärnämnena är Täby kommun. Susanna Falk som är barn och grundskolechef i Täby kommun berättar varför de har en så jämn och hög nivå läsår efter läsår.

– Det är en rad olika anledningar, en av de viktigaste är att vi har ett tydligt systematiskt kvalitetsarbete med tydligt målfokus för ständigare förbättringar. Ett annat skäl till de goda resultaten är att vi arbetar tydligt mot ett tillgängligt lärande för alla elever, ytterligare en orsak är att vi har en hög grad av utbildade legitimerade lärare i våra skolor, säger Susanna Falk och fortsätter:

– Slutligen så är det väldigt höga förväntningar från skolledare, lärare och hemmen som unisont drar åt samma håll.

 

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".