Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Stora trafikomläggningar när rivningen av Slussen tar fart

Uppdaterat måndag 4 januari 2016 kl 06.16
Publicerat söndag 3 januari 2016 kl 07.33
"Den närmaste veckan blir knepig och knökig"
(1:32 min)
Katarinavägen vid Slussen
1 av 3
Katarinavägen stängs för biltrafik. Foto: Per Stahre/Sveriges Radio
Vilhelm Lindevall
2 av 3
Vilhelm Lindevall, kommunikatör på Projekt Slussen. Foto: Per Stahre/Sveriges Radio
Restaurang Strömmen
3 av 3
Restaurang Strömmen ska rivas när den tillfälliga bron mot Gamla Stan byggs. Foto: Per Stahre/Sveriges Radio

Denna vecka blir det stora förändringar för trafikanter vid Slussen i Stockholm. Bland annat kommer Katarinavägen att stängas av för biltrafik, och det kommer att bli förändringar varje dag den närmaste veckan.

– Den fjärde januari börjar trafikomläggningarna ställas ut och det är ganska mycket som ska göras, det är på många olika platser, och det gör man inte bara så där, säger Vilhelm Lindevall.

– Så entreprenörerna kommer att hålla på i en vecka med de här avstängningarna, och de arbetar främst på nätterna för att störa trafiken så lite som möjligt. Men den här första veckan kommer att vara knepig och knökig.

Betyder det att det kan vara förändringar i stort sett varje morgon om man åker den här vägen?

– Precis, varje morgon kan det vara en ny variant. Så var uppmärksamma!

Den nuvarande Slussen från 1935 är enligt Stockholms Stad i så dåligt skick att den måste rivas. Det runda huset Kolingsborg mitt på Slussen har redan rivits, och med start under våren ska hela Slussen rivas. Den nya Slussen beräknas vara klar om tio år. Att det tar så lång tid beror på att trafiken måste fungera under hela byggtiden, säger Vilhelm Lindevall.

– Slussen är en gigantisk trafikapparat, det är 300 000 människor om dagen som rör sig här och då måste man göra allting i etapper. Vi skulle ju rent teoretiskt kunna göra allting på hälften av tiden men då behöva stänga av hela Slussen, men det fungerar ju inte så man tar det ett steg i taget.

Så den här långa byggtiden beror alltså på att trafiken ska fungera hela tiden?

– Precis. Det är Sveriges näst största kollektivtrafikknutpunkt, efter T-Centralen, så det är extremt många delar att ta hänsyn till i ett sådant här bygge.


Mer information om trafikomläggningen - klicka här!

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".