Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Röda linjen blir Stockholms modernaste tunnelbana

Publicerat söndag 10 januari 2016 kl 10.09
Nya rymligare, förarlösa tåg och tätare trafik
(1:43 min)
Röda linjens tunnelbana vid T-centralen. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Röda linjens tunnelbana vid T-centralen. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Tunnelbanans röda linje rustas upp för att kunna köra tätare trafik och på sikt kommer det att införas förarlösa, luftkonditionerade tåg. 

Tunnelbanans röda linje står nu inför en upprustning. 48 nya tåg har trafikförvaltningen köpt in. De nya tågen är mer rymliga och har luftkonditionering. Satsningen innefattar även ett nytt signalsystem och en ny tunnelbanedepå som byggs i Norsborg. 

– Fördelarna med det nya är att vi kommer kunna köra tätare och det är ju egentligen målet för hela röda linjens uppgradering, säger Sonja Martin-Löf jobbar med förändringarna längs röda linjen.

Kapaciteten ska öka med 24 till 30 tåg i timmen och röda linjen ska bli Stockholms modernaste tunnelbanelinje. Satsningen beräknas kosta 12 miljarder kronor och vara i drift år 2021. 

Men några av tågen kommer att börja rulla under 2017 och kommer att vara förarlösa, vilket är mer effektivt enligt programledare för upprustningen av röda linjen, Sonja Martin-Löf.

 – Det finns en möjlighet att ha ökad turtäthet och att mer flexibelt kunna förändra trafiken. Sätta in ett extratåg vid en särskild händelse till exempel. Det blir också snabbare vändtider på ändstationerna när man inte behöver en förare som går från ena änden av tåget till den andra.

Detta gör att antalet tunnelbaneförare på röda linjen på sikt kan bli färre. 

– Det blir en mindre förarkår än vad vi har i dag om vi har förarlöst på en av tre linjer, säger Sonja Martin-Löf.

En tunnelbaneförare som P4 Stockholm pratat med tycker inte att man ska dra ner på personal, utan det är viktigt att förarna finns med på tåget om något händer. 

– Det är säkrare när det händer någonting att snabbt kunna få kontakt med en förare än att bara vänta på att hjälp ska komma, säger hon. 


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".