Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

En brittisk Fröken Friman på vita duken

Publicerat fredag 15 januari 2016 kl 09.00
"Kvinnokamp i smutsig Dickens-miljö"
(4:00 min)
Carey Mulligan och Helena Bonham Carter i Suffragette. Foto: Noble Entertainment.
1 av 4
Carey Mulligan och Helena Bonham Carter i Suffragette. Foto: Noble Entertainment.
Catherine Frot i Marguerite. Foto: Folkets Bio.
2 av 4
Catherine Frot i Marguerite. Foto: Folkets Bio.
Kurt Russel, Jennifer Jason Leigh och Bruce Dern i The Hateful Eight. Foto: Scanbox Entertainment.
3 av 4
Kurt Russel, Jennifer Jason Leigh och Bruce Dern i The Hateful Eight. Foto: Scanbox Entertainment.
Qi Shu i The Assassin. Foto: Njutafilms.
4 av 4
Qi Shu i The Assassin. Foto: Njutafilms.

Suffragette handlar om kvinnlig kamp för rösträtt i England och har en rad välkända skådespelare i rollerna. Carey Mulligan är lysande tycker vår biorecensent Björn Jansson.

Suffragette är en brittisk Fröken Friman skulle man kunna säga.

Det är välkända skådespelare i en historia om kampen för kvinnlig rösträtt i början av förra seklet. Men medan svenska tv-serien Fröken Friman bygger mycket på relationer och humor, är Suffragette mer kamp och med smutsiga Dickens-miljöer.

Allra mest behållning av filmen får jag av Carey Mulligan som gör en av suffragetterna.

Nyanserat och bra skådespel i en jämn film som kanske ändå saknar det där extra för att kamma hem mer än en stark trea.

Mest behållning den här veckan har jag fått av Marguerite - en fransk film som löst bygger på historien om Florence Foster Jenkins, en stormrik amerikanska som trodde sig ha en vacker operaröst, men i själva verket sjöng ohyggligt falskt. Detta vågade ingen vågade påpeka, och på ålderns höst hon hyrde Carneige Hall för att framträda.

Marguerite är historien flyttad till 20-talets Frankrike. Marguerite håller hov hemma och alla håller god min på galorna för föräldralösa barn. Men när hon vill ge offentliga konserter kommer problemen.

Marguerite i filmen är naiv, älskar sin opera och att få klä sig i dyra inköpta dräkter. Maken håller sig undan, har en älskarinna men vill inte lämna Marguerite.

Betygen blir en fyra från mig till Marguerite.

Quentin Tarantinos nya och åttonde film är en blodig western. The Hateful Eight har fått mycket uppmärksamhet för att den är gjord i ett extra brett filmformat ultrabred panavision - en 70-millimetersfilm som bara använts till tio filmer tidigare. Förra gången på 60-talet.

Men tekniken kräver speciella linser på biografen så den versionen visas bara på Rigoletto i Stockholm. På alla andra biografer får vi en digital version, och det vi får är en blodstänkande westernuppgörelse där alla misstänker alla instängda av ett snöoväder i en rymlig stuga i bergen.

Här finns förstås Tarantinos rappa dialog och våldskryddadde humor, en hel del häftiga bildlösningar men också några blodiga scener för mycket.

Det blir en trea i betyg till The Hateful Eight.

Sist en kinesisk mycket annorlunda film - The Assassin. Det handlar om en ung kvinna som lärs upp som ninja, skulle man kunna säga. Långt hemifrån. Efter några uppdrag - det sista vill hon inte fullfölja - skickas hon hem för att döda sin kusin.

Historien berättad så här låter enkel, men det här är en långsam film, med förvecklingar och spår som är svåra att följa.

The Assassin är stundtals andlöst vacker, men som sagt kräver den fullständig koncentration om man vill hänga med i handlingen.

Betyget blir en trea - mest för skönheten i filmen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".