Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Världsunikt dataspel ska skydda barn mot nätövergrepp

Publicerat torsdag 14 januari 2016 kl 17.41
"Barnen ska lära sig att inte berätta var de bor och heter"
(4:23 min)
Grooming, flicka spelar dataspel.
Ett spel har tagits fram där barn ska lära sig att hålla sig undan från sexuella övergrepp på nätet. Arkivfoto: Claudio Bresciani / TT

I dagarna lägger forskare sista handen på ett spel där barn ska kunna lära sig att hålla sig undan från sexuella övergrepp på nätet. Djurgömman heter det och spelet kommer i nästa vecka att testas av polisen.

Spelet har haft en budget på åtskilliga miljoner och är framtaget av forskare vid högskolan i Skövde i samarbete med stiftelsen Change Attitude. Stiftelsen arbetar med kultur för att bekämpa sexuellt våld mot barn och skapa nolltolerans mot sexuellt våld mot barn.

Ulla Lemberg, fotograf och författare är grundare till Change Attitude och berättar att det var hon själv som kom på idén till spelet.

– Mina tre barnbarn har under de senaste åren stundtals varit helt uppslukade av att spela dataspel och då slog det mig att det borde gå att göra ett spel som kan lära ut riskbeteenden och hur man kan skydda sig.

Forskarna har nu tagit fram ett klassiskt brädspel med en surfplatta, det är gjort för fyra barn i sex till sjuårsåldern. Barnen ska spela spelet Djurgömman tillsammans med en pedagog.

Spelet går ut på att det är djur som är ute och letar efter barnen,  men barnen ska gömma sig och inte lämna ut var de bor. De ska inte berätta vad de gör eller vad deras kusiner heter eller så. Det är något som forskarna kommit fram till när de letat efter en gemensam nämnare som förövaren använt för att få barnen i sitt grepp.

I nästa vecka kommer poliser att prova spelet, eftersom de väl känner till hur förövarna arbetar för att nå barnen, säger Ulla Lemberg, på stiftelsen Change Attitude.
–  De har kunskap bakom om hur de går till och nu ska de kolla spelet från deras synpunkt. Men enligt forskarna har pilottestet på barnen fungerat alldeles utmärkt. Det här är världsunikt, något liknande har aldrig gjorts med autentiska förövare som förebild.

Senare i år hoppas man att spelet kunna vara tillgängligt på marknaden.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".