Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nyanlända bussas till skolor med svenskfödda

Publicerat måndag 18 januari 2016 kl 05.45
Elev: Lättare att lära sig svenska när det finns en arabisktalande lärare
(1:40 min)
Efter en termin i den arabisksvenska klassen har Milanda börjat i en vanlig klass. Foto: Mariela Quintana/Sveriges Radio.
1 av 3
Efter en termin i den arabisksvenska klassen har Milanda börjat i en vanlig klass. Foto: Mariela Quintana/Sveriges Radio.
Roger och Aida undervisar alla ämnen tillsammans på svenska och arabiska. Foto: Mariela Quintana/Sveriges Radio.
2 av 3
Roger och Aida undervisar alla ämnen tillsammans på svenska och arabiska. Foto: Mariela Quintana/Sveriges Radio.
Falkbergsskolan ligger mitt i ett villaområde i Tullinge. Foto: Mariela Quintana/Sveriges Radio.
3 av 3
Falkbergsskolan ligger mitt i ett villaområde i Tullinge. Foto: Mariela Quintana/Sveriges Radio.

Botkyrka blir förebilden när nyanlända ska få en bättre utbildning. Kommunens bussning av nyanlända elever till skolor där majoriteten av eleverna har svensk bakgrund är en bra lösning menar regeringens utredare.

Hur ska nyanlända elever få bättre utbildning? Det har regeringen bett Ebba Östlin (S) att utreda. I veckan presenterar hon sin rapport, och inspirationen hämtar hon från hemkommunen Botkyrka.

Sedan tre år tillbaka bussar Botkyrka kommun nyanlända elever som bor i norra Botkyrka (Alby, Fittja, Hallunda och Norsborg) till Falkbergsskolan i Tullinge, där majoriteten av eleverna har svensk bakgrund. På så sätt får man fler skolor att ta ansvar för de nyanlända och ökar integrationen, menar kommunen.

Här i förberedelseklassen i Falkbergsskolan undervisar lärarna Roger Tillberg och Aida Zayat parallellt på svenska och arabiska. Det gör att ungdomarna lär sig svenska snabbare samtidigt som de inte halkar efter i skolämnena.

– De får en direktförklaring på saker och ting. De olika ämnena är bara verktyg i språket. Jag kan ju lika gärna lära mig svenska i NO, säger Roger Tillberg.

– Huvudsaken är att eleverna får kunskaperna, precis som alla andra elever i Sverige, säger Aida Zayat.

För 15-åriga Milanda Thomas har det gått snabbt att lära sig svenska. Hon kom från Syrien för drygt ett år sedan och har efter en termin i Roger och Aidas klass precis börjat i en av Falkbergsskolans vanliga åttor. Milanda menar att Aidas direktöversättning har hjälpt mycket och tror inte att hon hade kunnat lära sig svenska lika snabbt om hon gått i skolan i Norsborg där hon bor.

– Där finns det klasser med bara invandrare. De pratar inte riktig svenska. Och i Norsborg finns det ingen arabisk lärare, jag hade inte förstått någonting, säger Milanda.

Ebba Östlin ska i sin rapport också ge förslag på hur friskolor med långa köer kan ta emot nyanlända och titta på hur pensionerade lärare kan användas i undervisningen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".