Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Skolpersonal lär sig tankeöverföring

Publicerat fredag 15 januari 2016 kl 14.35
Lärare i Värmdö: Jag kände mig lurad
(1:58 min)
Lärare vid katedern i ett klassrum (arkivbild). Foto: Dan Hansson/TT
Lärare vid katedern i ett klassrum (arkivbild). Foto: Dan Hansson/TT

Pseudovetenskapen kommunikologi lär ut övningar som beskrivs som tankeöverföring till skolpersonal. På Värmdö skärgårdsskola har det lett till kritik.

Slöjdläraren Björn Jonsson är en av kritikerna. Han beskriver övningen där två personer skulle få en tredje person som blundade att välja det kort, som de två andra tänkte på. Det skulle ske genom tankeöverföring när de lade sina händer på den tredjes axlar.

Nästan hela skolans personal deltog förra torsdagen i en obligatorisk utbildningsdag baserad på pseudovetenskapen kommunikologi.

En övning som fick stort utrymme under dagen handlade om att styra en blundande persons hand mot ett utvalt spelkort på ett bord genom att enbart intensivt tänka på numret på kortet.

– Jag inte förstod syftet med det och hur det här skulle hjälpa mej i min pedagogiska undervisning, säger lärarkollegan Malin Wincrantz.

Långsamma rörelser används också under utbildningsdagen, där kommunikologerna menar att rörelserna förbättrar kopplingen mellan hjärnhalvorna. Av modern forskning avfärdas det som trams och neuromyter.

Vetenskapsradion har talat med flera lärare som är mycket kritiska till utbildningsdagen. De vittnar om en total brist på vetenskaplighet, och att kritiska frågor ignorerades samt att det kändes som att luras in i en sektliknande verksamhet. 

– Det kändes otäckt och jag kände mig lurad. Efteråt undrade jag varför jag inte ställde mig upp och skrek: Det här gör jag inte!

Initiativtagaren till utbildningsdagen är skolans rektor Lena Möllersten. Hon lovade först att ställa upp på en intervju, men har sedan inte gått att nå.

– Det är klart att vår utbildning ska vara kvalitativ och utvecklande. Då tänker jag mig att mina chefer, alltså mina rektorer, har förmåga att bedöma att de fyller de kraven, säger Värmdö kommuns skolchef Mats Lundström.

Här hittar du mer om Sveriges Radios rapportering om kommunikologi: Vetenskapsradion

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".