Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Polisens sociala medier JO-anmäls mest

Publicerat onsdag 20 januari 2016 kl 04.47
Clara som anmält polisen: De ska ju vara opartiska egentligen
(2:09 min)
Sociala medier. Foto: AP Photo/Evan Vucci, File/ TT.
Sociala medier. Foto: AP Photo/Evan Vucci, File/ TT.

Stockholmspolisen vill gärna vara mycket aktiv i sociala medier. Men de får också anmälningar mot sig om raljerande och respektlösa kommentarer.

Under förra året var Stockholm det distrikt som fick flest JO-anmälningar.

– De skämtade som privatpersoner, de ska ju vara opartiska egentligen, säger Clara som är en av dem som anmälde Stockholmspolisens twitter-konton för att debattera politiska frågor.

Stockholmspolisen vill gärna synas och märkas i sociala medier och har sammanlagt 62 konton i kanalerna Youtube, Instagram, Twitter och Facebook.

Här publicerar poliser bilder, texter och ibland videofilmer om allt från ingripanden till olyckor och bränder. Men polisen får också kritik och den kritiken handlar specifikt om tonläget i polisens inlägg.

Under förra året fick polisen i Södertälje, Tyresö, Danderyd och centralt i länet, varsin anmälan för inlägg på Facebook, som ansågs raljanta eller kränkande, eller som gav uttryck för en personlig åsikt.

Ingen av just de fallen prövades av Justitieombudsmannen, men JO har på ett par år, uttalat sig fyra gånger om polisens uttalanden på nätet och för varje gång uttryckt allt skarpare kritik.

JO:s Cecilia Renfors menar att det finns en risk att polisens strävan efter genomslag kan leda till direkt olämpliga publiceringar.

– Man är en myndigheten som måste fundera lite på vad den rollen kräver. För polisen är det oerhört viktigt att man har allmänhetens förtroende. Om man skriver saker på myndighetens hemsida som gör att vissa människor och grupper, känner att de inte kan ha förtroende för poliser som skriver så här, som ger uttryck för den här åsikten, eller som skriver väldigt ingående och utlämnande om ingripanden man gör. Då tycker jag att det är väldigt allvarligt och riskerar att urholka förtroendet och påverka polisarbetet och samhället på ett negativt sätt säger Cecilia Renfors på JO.

Polisen förklarar sina aktiviteter i sociala medier med att det är bra att ha en dialog med medborgarna, att det kan minska brottsligheten och skapa trygghet.

Men att polisen får fler JO-anmälningar än andra myndigheter och även mer kritik från JO, säger Pär Lindroos, kommunikationsstrateg vid polisen, helt enkelt beror på att man är så aktiv.

– Vi har ju flera sidor än vad alla myndigheter har tillsammans, så att vi är mest representerade är nog ingen större skräll, säger Pär Lindroos som är kommunikationsstrateg vid polisen.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".