Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Här är SL:s nya pendeltåg

Publicerat måndag 4 april 2016 kl 14.00
Gott om eluttag på nya pendeltågen
(3:45 min)
SL:s nya pendeltåg X60B.
1 av 2
SL:s nya pendeltåg X60B. Foto: Anders Hildemar Ohlsson
Inuti SL:s nya pendeltåg X60B. Foto: Anders Hildemar Ohlsson/Sveriges Radio
2 av 2
Inuti SL:s nya pendeltåg X60B. Foto: Anders Hildemar Ohlsson/Sveriges Radio

Nästa sommar börjar nyinköpta pendeltåg officiellt att rulla i SL-trafiken. Men redan nu testkörs ett fåtal i skarp trafik mellan Älvsjö och Uppsala.

Tåget är en uppdaterad version av den typ som varit på rull sedan tio år tillbaka.

– Vid en första anblick så skiljer det inte så mycket rent utseendemässigt, de kommer se precis likadana ut, berättar Per Öster, vd på Alstom som bygger tågen.

Tågen började levereras i januari. Varje månad kommer det två nya, som ska testköras i skarp trafik på sträckan mellan Älvsjö och Uppsala. Men den officiella trafikstarten är först sommaren år 2017, i samband med invigningen av Citybanan.

– Vi vill veta att de fungerar som de ska. Har man tur kan man som passagerare redan nu hamna på ett av de nya tågen som testkörs, berättar Christian Hoffmann, presskontakt på SL. 

De stora förändringarna är på tågets insida. En hel del förbättringar har gjorts på tågets prestanda som kommer göra att trafiken blir mer punktlig och tillförlitlig.

Nytt är också att rullstolsplatserna blivit större.

Den mest påtagliga förändringen som syns för blotta ögat är annars att det finns gott om eluttag.

– För gemene man är kanske den stora förändringen, en lite enkel förändring men nog så viktig - att man kan ladda både mobiltelefoner och ipads och att det finns 230-uttag hos resenärerna, säger Per Öster.

SL har totalt beställt 46 tåg. Sommaren 2017, vid den officiella trafikstarten kommer cirka 26 tåg att vara i bruk. Alla tåg är på plats 2018. Varje tåg kostar 100 miljoner kronor.



Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".