Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Olika betyg för samma uppsats

Publicerat torsdag 7 april 2016 kl 17.06
Karin Hector- Stahre, Skolverket: Det ser inte bra ut
(2:18 min)
Felicia Pålsson Magnusson, Mimmi Lifvendahl & Emilios Kousis är elever på Häggviksskolan.
Felicia Pålsson Magnusson, Mimmi Lifvendahl & Emilios Kousis är elever på Häggviksskolan. Foto: Alexander Gagliano/Sveriges Radio

Tre elever på högstadiet Häggviksskolan i Sollentuna fick olika betyg trots att de lämnat in identiska skoluppgifter. Eleverna ville testa lärarna och lämnade in uppgiften med olika typsnitt och bildsättning för att inte göra det uppenbart att de levererat samma text.

Mimmi Lifvendahl, Felicia Pålsson Magnusson och Emilios Kousis går på Häggviksskolan i Sollentuna. De går i nian och hade flera gånger diskuterat hur olika lärarna sätter betyg beroende på vem eleven är och inte hur eleven presterar. För att testa lärarna bestämde de sig för att lämna in samma text som skrivuppgift i svenska de hade fått. Enda skillnaden var typsnittet och framsidan på uppgiften. När de fick tillbaka dem betygsatta, fick Mimmi B i betyg, Felicia C och Emilios D. Felicia tycker det här inte känns ok.
– Såklart det händer eftersom lärarna tycker olika om eleverna men det är inte ok.

När P4 Stockholm träffar rektor Tapio Liimatainen så är han förvånad över att nyheten om elevernas lilla betygstest fått så stor spridning. Han uppskattar att eleverna vill lyfta en så viktig fråga som just bedömningar av elevarbeten. Men han menar att det i det här specifika fallet inte går att dra för stora växlar på omdömena som eleverna fått. Enligt rektorn var det inte den enskilda uppgiften som betygsatte, utan en hel skrivprocess som skulle betygsättas.
– När jag har fått hela underlaget klart för mig så känns det inte underligt, det var inte den enskilad uppsatsen som skulle betygsättas.

Men eleverna köper inte den förklaringen. Emilios Kousis, som fick D i betyg, menar att det rektor säger inte stämmer.
– Lärarna bedömde de enskilda uppgifterna, det var den som vi fick betyg på.

Och Karin Hector-Stahre, enhetschef på Skolverket, ser allvarligt på det som inträffat.
– Det ser inte bra ut att samma lösning ska få tre olika betyg, sedan ska man vara medveten om att just bedöma skriftliga uppgifter som är lite längre, är bland det svårare.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".