Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Jättesatsning på utökad tågtrafik i Mälardalen

Publicerat torsdag 28 april 2016 kl 14.12
Ett X2000 passerar landskapet utanför Gnesta. Foto Jonas Ekströmer/TT.
1 av 3
Ett X2000 passerar landskapet utanför Gnesta. Foto Jonas Ekströmer/TT. Foto: JONAS EKSTRÖMER / TT
Mårten Levin, vd Mälab Foto: Reino Helin
2 av 3
Mårten Levin, vd Mälab Foto: Reino Helin
Monica Johansson (S), landstingsstyrelsens ordförande, Helena Ekroth, chef Kollektivtrafikmyndigheten, Viking Jonsson (S), Daniel Portnoff (M). Foto: Reino Helin
3 av 3
Monica Johansson (S), landstingsstyrelsens ordförande, Helena Ekroth, chef Kollektivtrafikmyndigheten, Viking Jonsson (S), Daniel Portnoff (M). Foto: Reino Helin

Det blir mer och tätare tågtrafik i Mälardalen från och med i december och succesivt de kommande fyra åren.

Dessutom införs ett nytt pendlarkort som kan användas på både regionaltåg och anslutningstrafik över länsgränserna från hösten 2017.

Det har sex län i Mälardalen enats om, uppger det gemensamma bolaget Mälab, det gemensamma trafikbolaget för Kollektivtrafikmyndigheten i Sörmland och landstingen i Stockholm. Uppsala, Västmanland, Örebro och Östergötland. Mälab har skrivit avtal för fyra år med SJ.

Tågtrafiken på Svealandsbanan mellan Eskilstuna och Stockholm utökas och det blir avgångar morgon och kväll till Arlanda.

Trafiken utökas också mellan Nyköping och Stockholm och Norrköping och mellan Katrineholm och Stockholm och Nyköping.

Enligt Mälab ska den utökade trafiken förbättra resandet för bland annat pendlare.

En konsekvens av tågsatsningen är att landstingens kostnader för regionaltågstrafiken kommer öka successivt från 180 miljoner kronor per år, innevarande år till ca 360 miljoner kronor år 2020.

Ökningen av kostnader beror på det ökade trafikutbudet och högre kapitalkostnader för de nya tågen, enligt Mälab. Trafikutökningen första året är ca 15 procent jämfört med idag.

Utökningen sker i flera steg vilket beror på att satsningen är så stor att SJ:s nuvarande tågflotta inte räcker till. Trafikökningen är också beroende av att viss infrastruktur byggts ut, exempelvis Citybanan och dubbelspårsutbyggnaden mellan Strängnäs och Härad, enligt Mälab.

Bolaget Mälab har sedan tidigare, på uppdrag av landstingen i regionen, beställt 33 tåg som ska trafikera Mälardalen. Upphandlingen har genomförts, men den har överklagats till Förvaltningsrätten. 

Planen är att tågen ska levereras från år 2019.

Dessutom har Högsta förvaltningsdomstolen ännu inte avgjort tvisten mellan Stockholms läns landsting och SJ om tågtrafiken. SJ anser att det är fel att bedriva tågtrafik med skattesubventionerade medel. 

"Det inte är möjligt för en kommersiell aktör att konkurrera med skattesubventionerad trafik", menar SJ.

Nytt trafikavtal gäller för följande linjer:
• Örebro – Eskilstuna – Stockholm (Uppsala) ”Svealandsbanan”
• Norrköping – Nyköping – Stockholm ”Nyköpingsbanan”
• Hallsberg – Katrineholm – Stockholm ”Sörmlandspilen”
• Linköping – Norrköping – Eskilstuna – Västerås – Sala ”UVEN”

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".