Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Storsatsning på Eurovision i sociala medier

Publicerat måndag 9 maj 2016 kl 17.03
Forskare: Tror det kan vara effektivt
(2:26 min)
Inför Eurovision
Foto: Janerik Henriksson/TT

Stockholm gör sig redo för Eurovision Song Contest och innerstan badar i vimplar, flaggor och färger som ska få alla att tänka på att den stora musiktävlingen arrangeras här. En exponering som kan betyda stora pengar för staden menar festivalarrangörerna.

Jonas Colliander, har forskat på effekten på hur sociala medier påverkar ekonomin i snart åtta år:

– Om det får en stor spridning så går det nog att köpa för pengar men då är det nog för rätt mycket pengar

Hur mycket är en instagrambild från ESC firandet värd ?

–Det beror helt på vem som lägger ut den och hur trovärdig bilden är. den ska vara så naturlig och trovärdig som möjlig. Då är mottagaren beredd att acceptera budskapet mer än om det är från en vanlig reklamkampanj.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".