Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Festen är över - nu blickar Stockholm framåt

Publicerat måndag 16 maj 2016 kl 15.20
"Stockholm har nåtts av 200 miljoner tittare"
(6:41 min)
Eurovision Song Contest i Stockholm är över för den här gången. Kungsträdgården får tillbaka sin gamla kostym, Euro Club vid Strömbron monsteras ner och allt återgår till det normala.
Jesper Ackinger, är vice VD på Stockholm Business Region Foto: Björn Lindberg, Sveriges Radio

Eurovision Song Contest i Stockholm är över för den här gången. Frågan är nu vad besökarna tyckte och hur staden summerar sitt värdskap.



Kungsträdgården får tillbaka sin gamla kostym, Euro Club vid Strömbron monteras ner och allt återgår till det normala.  P4 Stockholms Eurovision-reporter Björn Lindberg tog sig till Stockholm stads Eurovision-högkvarter för att höra hur staden mår efter den hektiska veckan.

Jesper Ackinger, vice VD på Stockholm Business Region, har varit med i stadens ESC-organisation och han känner sig lite lätt vimmelkantig så här dagen efter den stora helgen.

– Jag är omtöcknad, konstig i huvudet och hade lite svårt att komma upp ur sängen i morse. Men på det stora hela är jag och mina kollegor helt överväldigade och otroligt glada.

Vad har ni fått för reaktioner från de som besökt Stockholm under den här veckan?

– Jag fick ett mejl från en kille som heter Stefan och han har varit på Eurovision i 15 år, och han säger att det här var det bästa någonsin. På grund av att allting fungerade. Hotellen, transporterna, maten och en fantastisk show.

Finns det inget minus?

– Det är klart att det har varit saker under tiden som inte har varit jättebra. Vi har haft problem med var vi ska få plats med kommentatorsbåsen. Det är ju ändå en arbetsplats för över 70 personer och då handlar det om ganska stora ytor. Men vi har varit anpassningsbara och har hittat nya lösningar när förutsättningar ändrats.

Stockholms stad har lagt 100 miljoner på kalaset och nu blickar man framåt och hoppas vara en huvudstad som har satt musiken på kartan och att det lockar ännu fler turister.

– Har man sett evenemanget och sändningen så vill man förhoppningsvis resa hit för att man har sett det på TV,  säger Jesper Ackinger.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".