Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Svårt att ge nyanlända plats på gymnasiet

Publicerat måndag 23 maj 2016 kl 05.51
Flera skolor startar introduktionsklasser
(1:48 min)
Gymnasieskola
1 av 2
Utmaning att rekrytera lärare. Foto: PONTUS LUNDAHL / TT
Jan Holmquist, gymnasiedirektör i Stockholm.
2 av 2
Jan Holmquist, gymnasiedirektör i Stockholm. Foto: Peter Johansson/Sveriges Radio

1 100 nya gymnasieplatser måste till för att Stockholm ska klara av att ge de flyktingbarn som kommit till Stockholm en plats till hösten. 

En av alla ensamkommande flyktingbarn som kommit till Stockholm under hösten och vintern är Hibak Tahir som är sexton år och som bor i Bredäng. Hon hoppas på en plats på gymnasiet till hösten och säger att det främst är språket hon måste öva på.

– Jag måste lära mig mer av språket, lär jag mig språket är det lättare att fortsätta att utbilda sig här, säger Hibak Tahir.

Hon har varit i Sverige i ungefär fyra månader och tror att om hon lär sig språket blir det också lättare att ta till sig annan undervisning.

Under hösten och vintern kom ett stort antal flyktingar till landet, av dessa var många ensamkommande barn.

Utbildningsförvaltningen i Stockholm har under våren jobbat hårt med att ta fram gymnasieplatser till ungdomarna.

Det handlar främst om språkintroduktionskurser där eleverna får lära sig språket och andra ämnen för att bli behöriga till något nationellt program.

Det rör sig om 1 100 nya platser till hösten säger Jan Holmquist som är gymnasiedirektör i Stockholm.

– Vi har mer eller mindre löst det och framför allt handlar det om att utnyttja de skolor vi redan har, fjorton skolor har erbjudit språkintroduktion tidigare och vi kommer utöka till arton skolor, och de fjorton skolorna kommer ta emot fler elever till hästen, säger Jan Holmquist, gymnasiedirektör i Stockholm.

Jan Holmquist säger att en utmaning är att rekrytera lärare främst när det gäller språkundervisning.

Samtidigt har Stockholm, med sin storlek, lättare att lösa de problemen än mindre orter.

– Storleken kan innebär att vi kan lösa saker tillsammans på ett bättre sätt, å andra sidan är lokalfrågorna väldigt svårlösta i Stockholm och där har vi en stor utmaning, säger Jan Holmquist.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".