Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Svagt skydd för husköpare

Publicerat måndag 23 maj 2016 kl 06.11
Konsumentverket vill ändra lagen
(2:07 min)
Hantverkare lägger golv i badrum. Gul villa till salu. Golvmopp som försöker dra undan vatten efter vattenläcka.
1 av 2
Hantverkare arbetar. Foto: TT. Montage: Sveriges Radio.
Marcus Lidstedt
2 av 2
Marcus Lidstedt fick riva ut badrummet i sitt hus efter en felaktigt ansluten golvbrunn som ledde till en vattenläcka. Han får betala själv, eftersom reklammationstiden på två år för besiktningsmannes arbete hade gått ut. Konsumentverket kalllar det en lucka i lagen och vill att den ändras. Foto: Christian Ströberg/Sveriges Radio

Mer än hälften av de besiktningsmän som fällts för att ha begått fel vid en husbesiktning var inte godkända eller certifierade, visar en granskning av P1 programmet Kaliber.

Hos Marcus Lidstedt i Mjölby missade besiktningsmannen en felmonterad golvbrunn i badrummet, en miss som ledde till vattenskada i huset.

När jag kommer hem tar jag en dusch och det går väl en minut ungefär så ropar min sambo på mig att 'stäng av duschen, det rinner ned i källarentrén'. Mycket riktigt, på våningen under är det fritt flöde ned. Vad har hänt? Hur stora är skadorna? Får ju panik mer eller mindre, säger Marcus Lidstedt.

Kaliber har gått igenom samtliga anmälningar till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, de senaste fem åren som gäller överlåtelsebesiktningar.

Bland närmare 40 fällningar saknade mer än hälften av besiktningsmän som begått fel ett godkännande av yrkesorganisationen SBR Byggingenjörerna.

Husbesiktningar omfattas inte av konsumenttjänstlagens tioåriga rätt att reklamera ett jobb.

I stället är två år en skälig reklamationstid, anser Högsta domstolen, efter ett avgörande.

Och regeringen anser att branschens egen frivilliga certifiering av besiktningsmän som bygger på godkännande av SBR räcker som skydd mot besiktningar som går fel.

Ansvarigt statsråd är justitieminister Morgan Johansson, men han vill inte kommentera frågan i Kaliber.

Konsumentverket anser att skyddet är för dåligt och vill att konsumenttjänstlagen ändras. Daniel Gustafsson är jurist:

– Det skulle ge en ökad trygghet, säg att det utsträcks till tio år då har man samma möjlighet att vända sig till besiktningsmannen om den gjort något fel som man har att vända sig till säljaren om dolda fel, säger Daniel Gustafsson på konsumentverket.

Frågan om en förändrad lagstiftning utreddes 2009 av den förra regeringen, som inte tyckte att det behövdes en lagändring och det gör inte den nuvarande regeringen heller.

I Marcus Lidstedts fall var besiktningsmannen godkänd men gjorde ändå en miss. Och nu får Marcus ingen ersättning från bolaget eftersom vattenskadan uppstod efter att den tvååriga reklamationstiden gått ut - utan får nu betala renoveringen på drygt 200 000 kronor själv.

Han är upprörd när han river ut det vattenskadade badrummet:

– Ja, man blir av med lite aggression i alla fall. För man är ju frustrerad och bitter. Men det är ju inte jag som borde betala för det här, avslutar han.

Kaliber sänds i P1 efter klockan 10 idag eller i appen sverigesradioplay.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".