Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

IT-företag kritiskt mot Migrationsverkets regler

Publicerat onsdag 25 maj 2016 kl 16.07
"Ett fel kan få dramatiska följder"
(1:31 min)
Stora konsekvenser när migrationsverket tillämpar hårda regler vid arbetskraftsinvandring
IT-företagen drabbas ofta hårt i de fyrkantiga reglerna kring arbetskraftsinvandring Foto: Nellie Pilsetnek / Sveriges radio

IT-företag drabbas ofta hårt av de hårda reglerna runt arbetskraftsinvandring, eftersom att de har ett stort behov av att ta in arbetskraft utanför EU.

Stockholms handelskammare riktade skarp kritik mot de fyrkantiga reglerna som Migrationsverket tillämpar vid arbetskraftsinvandring. Det i samband med att P4 Stockholm rapporterade om Farhad Asadzadeh, som måste lämna Sverige efter 17 år, på grund av en felaktigt utformad arbetsannons.

IT-företagen drabbas ofta hårt och får problem när något blir fel i ansökan om arbetstillstånd. 

– Jag har absolut varit i situationer där vi har gjort fel, eller där våra kandidater har gjort fel. Ett litet fel kan det få följden att personen får avslag. Då kan det helt enkelt vara kört, trots att allt annat, det viktiga, är rätt. Det vill säga att han eller hon har rätt lön, betalar skatt, varit i Sverige länge, säger Carl-Johan Hamilton är vice vd på IT-företaget Ants.

Det här gäller också vid förlängningar av arbetstillstånd, påpekar Carl-Johan Hamilton. Ett fel vid första ansökan kan få följden att individen inte kan ta jobbet, för att den måste lämna landet och söka om.

– Migrationsverket kan inte lova något när det gäller handläggningstider. Det kan ta nio månader och då kanske jobbet inte går att hålla till den personen. Så det kan få extremt dramatiska följder för individerna, säger Carl-Johan Hamilton är vice vd på IT-företaget Ants.

Konsekvenserna blir inte stora bara för individen utan drabbar också företaget.

– När sådant här händer, så blir det ofta väldigt dyrt. Man kan tappa en kund eller så måste vi hitta en annan person, vilket inte alltid är så lätt. Det kan också bli väldigt dyrt, fortsätter han.

Carl-Johan Hamilton menar att Migrationsverkets tolkning av lagen är snäv.

– Jag tycker att det finns utrymme i lagen att tolka reglerna på ett litet bättre sätt. Att se att allt det viktiga är uppfyllt, men visst det har blivit ett fel med annonseringen här, eller de sökte tre dagar försent. Men det kan inte vara det viktiga, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".