Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Täbylärarna sätter återkopplingen i fokus

Publicerat tisdag 6 september 2016 kl 12.38
Bedömningen del av undervisningen
(5:58 min)
Carin Eklund
Arbetsmetoden med formativ bedömning sätter återkopplingen i fokus och hjälper eleverna utvecklas vidare, säger Carin Eklund, en av författarna till det nya läromedlet.

Lärarna Carin Eklund och Inna Rösåsen är övertygade om att deras läromedel passar för de nya krav som ställs på skolan - att undervisa blandade klasser på olika nivåer. Samtidigt.

Det är inte ovanligt att klasser i Stockholmsområdet består av elever med varierad kunskap i svenska och att driva en undervisning som alla kan ta till sig och samtidigt ha nytta av, kan vara svårt.

– Det saknas många lärare som lär ut svenska som andra språk. Därför tror vi att det är viktigt att en lärare kan ha samma läromedel även om förkunskaperna hos eleverna är olika, säger Carin Eklund.

De båda förstelärarna vid Tibble Gymnasium i Täby berättar i P4 Stockholms eftermiddagsprogram om fördelarna med formativ bedömning. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".