Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kista galleria bygger hinder efter rån

Publicerat onsdag 7 september 2016 kl 16.02
Hindrar bilar från att köra in
(2:51 min)
Entrén till Kista galleria. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Foto: Fredrik Sandberg/TT

Kista galleria har haft problem med rån och smash and grab-kupper där fordon körts in i gallerian. Nu byggs hinder framför entréerna.

Galleriaägaren Citycon vill också införa en ny säkerhetsplan.

— Det vi ser är att rån dagtid har ökat under 2016 vilket är en väldigt oroväckande utveckling, säger Per Sandberg, säkerhetsansvarig på Citycon.

Senast i slutet på september ska Kista galleria ha inkörningshinder installerade.

Men den nya strategin hindrar inte mopeder från att köra in.

— Vi kommer ha hinder i samtliga våra entréer som det går att köra in med bilar. Tyvärr kommer det fortfarande inte att hindra mopeder på grund av att rörelsehindrade måste kunna ta sig in. Så bilar kan vi stoppa men tyvärr inte mopeder, säger han.

Som ännu ett steg för att förhindra rån och smash and grab-kupper har Citycon tagit fram en säkerhetsplan med fysiska skydd som de hoppas att hyresgästerna ska godkänna.

— Fysiska skydd är inbrottslarm, jalusier med mera. Förhoppningsvis ska vi slippa inte bara mopeder utan också rån dagtid överhuvudtaget, säger Per Sandberg.

I Tensta och Rinkeby däremot har galleriorna redan inkörningsskydd sedan några år tillbaka för att stoppa större fordon. Här är mopederna ett större problem på gångstråken utanför galleriorna.

I Tensta träffar vi centrumchefen Mats Carinder på Fastpartner. Han tycker att stadsdelens och lokalpolisens närvaro i Tensta är minst lika viktigt som säkerhetsåtgärder.

— Jag tror mer på den dagliga närvaron både våra väktare, att vi finns här och att kommunen finns här. De borde sitta här i centrum och inte i Lunda som är ett företagsområde. All den närvaron gör att det blir en bättre stadsdel och ett bättre centrum, säger han.

Polisen i Järva har ett nära samarbete med fastighetsägarna och galleriorna i Järva för att komma åt mopedproblematiken. Jörgen Ohlsson är polischef i Järva och säger att det går att göra mer för att förhindra att fordon kör in i köpcentrum.

— Gärningsmännen har upptäckt att det går att mopeder kan man ta sig fram med i princip överallt och samhället har väldigt svårt att bygga bort det fenomenet eftersom vi alla ta oss fram på gator och torg, säger Jörgen Ohlsson.

Kan ni ge exempel på lösningar som ni funderat på?

Man kan säkert skapa en dörrmiljö där man kan släppa in rullstolsburna personer via särskilda entréer och kanske skapa slussar där det blir svårt för mopeder att köra in genom.

Är det värt att lägga ner så mycket pengar på säkerhet när rånen och kupperna sker så sällan?

— Det är en bra fråga om hur mycket pengar vi ska lägga ner utifrån den problembild som vi faktiskt har. Det har jag inget bra svar på, säger Jörgen Ohlsson.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".