Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Modersmål ska lyfta undervisningen

Publicerat torsdag 15 september 2016 kl 04.57
"Man får dela tankar"
(1:36 min)
Eleven Christian på Ronnaskolan i Södertälje.
Eleven Christian på Ronnaskolan i Södertälje. Foto: Sveriges Radio.

Stockholms universitet går nu in och stöttar Ronnaskolan i Södertälje som sedan i våras jobbar på ett nytt sätt. Nu får barnen jobba mer i grupp, och på sitt eget modersmål.

– Jag tror att de tycker det är skönare att få ned sina tankar först på det språk dom kan, sen kan man översätta, säger Sandra som går i nian och gillar den nya undervisningen. Christian, Jeanette och Cecilia håller med.

Man får ta del av andra elevers tankar också eftersom man sitter i grupp, och man kommer på fler saker, säger Jeanette.

 – På så sätt delar alla tankar, så kan man lära sig av varandra, säger Christian.

För att få igång fantasin fick eleverna låtsas vara en soldat som skrev brev hem under franska revolutionen, i stället för att läraren föreläste.

– Hjärnan måste tänka mer, alltså inte bara lyssna, man får tänka, diskutera, säger Cecilia.

En del barn känner sig mer bekväma med sitt hemspråk, som får tankarna att flöda fritt.

– Det handlar ju om att ta till vara elevernas kunskaper, vi har ju många arabisktalande. Alla som nån gång tvingats jobba på ett annat språk vet ju att då blir man inte lika kreativ, säger rektor Henrik Ljungqvist som berättar att Stockholms universitet (SU) nu stödjer satsningen.

– Som en skänk från ovan kom ju också erbjudandet från Stockholms universitet att samarbeta kring det här.

SU:s Nationellt centrum för svenska som andra språk utbildar lärarna och följer utvecklingen. Skolverket står för notan.

På Ronnaskolan vill man att barnen tar mer plats i klassrummet, för att kunna lära sig mer.

– Vi ska föra över talutrymmet från lärarna till eleverna. Vi upptäckte bland annat att lärarna ägde ungefär 90 procent av talutrymmet i klassrummen, säger Henrik Ljungqvist.

Eleverna saknar inte den gamla undervisningen.

– Asså dom flesta slutade ju lyssna för det blev lite långtråkigt, säger Sandra.

 

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".